Diakoniatyö kohtasi vuoden 2023 aikana yli 5400 asiakasta

Savonlinnan seurakunnan diakoniatyöntekijät kohtasivat vuoden 2023 aikana 5452 asiakasta. Kohtaamisista 736 tapahtui kotikäyntien yhteydessä. Suurin asiakasryhmä olivat 29-64 vuotiaat (2896 asiakasta).

Diakonia-avustuksia myönnettiin vuoden aikana 2043 kertaa, yhteensä 161 349 eurolla. Avustuksiin oli budjetoitu 108 000 euroa. Lisäksi yksityishenkilöt ja yhteisöt lahjoittivat diakoniatyölle yhtensä yli 53 349 euroa. Lisäksi lahjoituksina saatiin lahjakortteja. Seurakunta kiittää kaikkia lahjoittajia tärkeästä tuesta.

Diakonia-avustus on aina viimesijainen etuus eli hakemuksen yhteydessä varmistetaan, että esim. toimeentulotukea ja asumistukea on jo haettu. Jokainen hakemus arvioidaan tapaamisessa ja asiakkaalta pyydetään tositteet talouden tuloista ja menoista. Avustukset ovat pääsääntöisesti ostolupia kauppaan. Vaihtoehtoisesti diakoniatyö voi maksaa pienen laskun.  Avustusta ei koskaan myönnetä käteisenä.

Diakonia-avustuksen suuruudesta ei ole ev.lut. kirkossa määritelty tarkkoja summia, mutta Savonlinnan seurakunnan diakoniatyöntekijät noudattavat yhteisiä myöntämisperusteita koko seurakunnan alueella: Yhden hengen talous voi arvioinnin jälkeen saada 40-60 euron avustuksen ja kahden hengen talous 60-80 euron avustuksen.  Tiukkaan taloudelliseen tilanteeseen liittyy lähes aina huolta ja ahdistusta ja avustustapaamisessa asiakkaalla on aina mahdollisuus myös keskusteluun. Diakoniatyöntekijän kanssa omaa tilannetta voi käydä läpi turvallisesti ja luottamuksellisesti.

Diakoniapäivystysten aukioloajat:
Savonlinnanseurakunta.fi/apua-ja-tukeaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Avustuksen myöntämiseksi tarvitsemme tositteet tuloistasi ja menoistasi, Kelan päätös toimeentulotuesta (myös hylkääväkin), käy tällaisesta.

Thu Jan 11 09:18:46 EET 2024