Diakoniatyö

Diakoniatyö on kristilliseen uskoon ja rakkauteen perustuvaa palvelua. Se on toivon tuoja ja pyrkii eheyttämään elämää auttamalla ihmistä kokonaisvaltaisesti antamalla henkisen ja hengellisen tuen lisäksi tarvittaessa aineellista apua. Diakonia toimii osallisuuden, oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvoisen elämän puolustajana yhteiskunnan palvelujärjestelmän rinnalla.

Yksilökohtaiseen työhön kuuluu diakoniapäivystys sekä kotikäynnit. Virkistyskerho kokoaa viikottain ihmisiä seurakuntayhteyteen. Yhteisöruokailu on kaikille avointa toimintaa. Lisäksi tehdään vierailuja ja laitoskäyntejä vanhuksia ja vammaisia hoitaviin palvelu- ja asumisyksiköihin. Myös retkiä, leirejä, juhlia ja tapahtumia kuuluu diakoniatyöhön.

Kansainväliseen diakoniaan kuuluu vuosittainen yhteisvastuukeräys, jonka tuotolla autetaan lähimmäistä lähellä ja kaukana.

Vapaaehtoistyöstä voi löytää oman paikkansa palvella ihmisiä, esim. talkoolaisena yhteisvastuukeräystempauksissa. Ystäväpalvelusta vastaa Kerimäellä SPR Kerimäen yhdistyksen yhteyshenkilö Gunilla Muhonen p. 0505427394. Lisää vapaaehtoistyöstä srk:n nettisivuilla vapaaehtoistyö.fi.

Seurakuntien yhteistyönä järjestetään leiritoimintaa omaishoitajille, kehitysvammaisille ja päihde- ja mielenterveyskuntoutujille. Omaishoitajille ja kuulo- ja näkövammaisille sekä kehitysvammaisille on kirkkopyhiä.

Diakoniatyö tukee apua tarvitsevia taloudellisesti pienin avustuksin osto-osoituksina elintarvikeliikkeisiin. Myös pakasteleipää ja -ruokia saatavilla vastaanottoaikoina. Erityisissä taloudellisissa kriisitilanteissa voidaan anoa avustusta Kirkon diakoniarahastosta, Tukikummeilta tai Kotimaanapu ry:stä.

Diakoniavastaanotto

Diakoniatyössä diakonissa Sirpa Litmanen p. 044 755 0152.  Diakoniapäivystys ma ja to klo 9-10 (23.1.-19.2. ja 3.-16.4. vuosilomalla, silloin yhteys Savonlinnaan), ja muuna aikana sopimuksen mukaan! Pakastettua leipää ja ruokaa saatavilla Seurakuntakodilta (Urheilukuja 2, Kerimäki).

Ryhmätoimintaa

Virkistyskerho tiistaisin klo 9-11 srk-kodilla. Tervetuloa virkistymään Sanan, rukouksen, srk-yhteyden ja elämän eri teemojen äärelle.
Kaikille avoin ruokailu tiistaisin klo 11-12 srk-kodilla, vapaaehtoinen maksu.