Sairaalassa

Savonlinnan seurakunnan sairaalapastorina toimii Jaana Paju. Hänen työhönsä kuuluu sielunhoito Savonlinnan Keskussairaalan ja Savonlinnan terveyskeskuksen potilaille.

Yhteyden sairaalapastoriin saa joko suoraan puhelimitse puh. 044 417 3285 tai hoitohenkilökunnan välityksellä. Keskustelut sairaalapastorin kanssa ovat aina luottamuksellisia, sillä sairaalapastoria sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus.

Sairaalapastori on sinua varten

• kun tarvitset kuuntelijaa ja haluat keskustella jonkun kanssa luottamuksellisesti
  • kun olet peloissasi, masentunut tai suret
  • kun kyselet perimmäisiä kysymyksiä, toivot hengellistä ohjausta tai olet muiden vaikeiden kysymysten ja päätösten äärellä
  • kun toivot, että puolestasi rukoillaan tai tahdot saada öljyllä voitelun
  • kun haluat ripittäytyä tai saada ehtoollisen
  • jos läheisesi menehtyy ja tarvitset tukea surussa; läheisen kuoltua on sairaalan kappelissa mahdollista järjestää hartaushetki (saattohartaus)
  • kun tarvitset oman uskontokuntasi pappia

Sairaalapastorin osaamista ja kokemusta voi käyttää myös

• avohoidossa
  • erilaisissa ryhmissä
  • koulutuksessa
  • kriiseihin liittyvissä purkutilanteissa

Surun kohdattua -opas omaisensa menettäälle Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Juha Hänninen: Saattohoito-opas

Saattohoidosta ja eutanasialakialoitteesta - syöpätautilääkärin kannanotto

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla

Läheisensä menettäneille

Läheisensä menettäneille järjestetään vuosittain mahdollisuus kokoontua yhteen keskustelemaan menetykseen liittyvistä ajatuksista. Sururyhmä on tarkoitettu kaikille sureville, ikärajaa ei ole. Ryhmään voi osallistua, kun läheisen kuolemasta on noin puoli-puolitoista vuotta.

Uusien ryhmien hakuaika ja alkamisajankohta ilmoitetaan Kirkollisissa ilmoituksissa. Lisätietoa diakoniapäivystyksestä tai omalta diakoniatyöntekijältä.