Rantasalmen kirkko

0400754158 Seurakuntamestari

700

Rantasalmen kirkon nimi 'Turvapaikka - Refugium' kutsuu kohtaamaan Jumalaa, joka Kristuksessa tarjoaa turvapaikan jokaiselle ihmiselle.

Tilojen varustelu

Kirkkosalissa on noin 500 istumapaikkaa ja lehterillä hieman yli 200. Alttarin takana sijaitsevat sakastit ja Marke Aspivaaran suunnittelemat kirkkotekstiilien säilytystilat, urkujen takana kuoron tilat ja kanttorin huone sekä varastot. Lehterillä kirkkosalin ja kirkkotorin välissä on valvomo, josta voi ohjata äänentoisto- ja valaistustekniikkaa.

Kirkonkylältä kirkkoon tultaessa ovat eteis- ja wc-tilat. Kirkkoon on portaaton pyörätuolireitti on kirkonkylän puoleisen ulko-oven oikealla puolella olevasta ulko-ovesta. Kirkon sivuaulassa on lähetyspiste, jossa on myynnissä neuleita kappeliseurakunnan nimikkolähettien työn hyväksi.

Huom. Kirkon parkkipaikalle on ajotie Ilveksentien kautta (Rantasalmen terveyskeskus).

Historia

• Rantasalmen v.1904 rakennettu myöhäisgoottilainen kirkko tuhoutui kesäkuun lopulla vuonna 1984 salaman sytyttämässä tulipalossa. Säilyneiden seinien sisäpuolelle arkkitehti Carl-Johan Slotte, Espoosta, suunnitteli nykyisen kirkon, joka vihittiin loppiaisena v. 1989. Tämä on v. 1578 perustetun seurakunnan viides kirkko.

• Kirkkosalissa keskuksena on avoin alttari, jonka taustana on moderni, mutta syvästi kristillistä viestiä välittävä, Pauno Pohjolaisen luoma taideteos. Saarnatuoli on laskettu ihmisten tasalle. Keveät ja siirrettävät tuolit viestivät vapautta, alttarikaide palvelee polvistumisen helpottamista ja lukupulpetit mahdollistavat siirreltävinä liturgisen tapahtumisen vaihtelevuutta.

• Kastemalja on ainoa kiinteä esine kirkon kuorissa. Se kertoo Jumalan kasteessa lahjoittaman armon pysyvyydestä. Kastemaljan reliefit ovat Leena Mäki-Patolan valmistamia.

• Edellisen kirkon alttaritaulu Kristus Emmauksen tiellä (Louis Sparre v. 1906) on sijoitettu sivuoven puoleiselle seinälle, siirreltävän lähetyskynttelikön yläpuolelle. Sitä vastapäätä ovat urut kirkkosalin eteläisellä puolella. 41 äänikerran urut on valmistanut Urkurakentamo Veikko Virtanen. Kuoro ja urut ovat lähellä ja vuorovaikutuksessa jumalanpalvelukseen osallistuvan seurakunnan kanssa.

• Kirkon takaosassa on kirkkotori, jonka ympärillä olevista käytävistä pääsee kirkkosaliin. Kirkkotori on yhdessäolon paikka kirkkokahvien, keskustelujen ja vapaamuotoisen toiminnan tilana. Kirkkotorin lehteriltä on yhteys tornihuoneeseen, jossa on ennen kokoontunut pienryhmiä.

• Kirkon tornissa kolme kelloa soittaa eri elämäntilanteisiin Jumalan turvaamista.

Kiitoslaulu (Lasse Mårtenson) - G7

YouTube-video