Savonlinnan seurakunta julistautuu syrjinnästä vapaaksi alueeksi

Syrjinnästä vapaa alue -kampanja on kaikenlaisen syrjinnän, kiusaamisen ja häirinnän vastainen tiedotuskampanja, jonka avulla organisaatiot ja työyhteisöt tuovat julki sitoutumisensa syrjimättömyyden periaatteeseen. Syrjinnästä vapaaksi alueeksi julistautuminen merkitsee syrjinnän vastustamista, siihen puuttumista sekä ihmisten yhdenvertaisuuden tunnustamista.

syrjinnästä vapaa.jpg

Kirkkovaltuutettu Heikki Härkönen jätti 4.10.2022 kirkkovaltuuston kokouksessa aloitteen seurakunnan julistautumisesta Syrjimättömäksi alueeksi. Aloitteen allekirjoitti 17 valtuutettua.
Seurakunnan YT-toimikunta päätti 20.3. kokouksessaan työsuojeluväen esityksen mukaisesti esittää kirkkoneuvostolle, että seurakunta lähtee toteuttamaan aloitetta.

Kirkkoneuvosto käsitteli aloitteen 18.4. kokouksessaan ja päätti, että seurakunta liittyy Syrjinnästä vapaa alue -kampanjaan ja julistautuu syrjimättömäksi alueeksi.
Julistautumisen myötä Savonlinnan seurakunta saa käyttöönsä Syrjinnästä vapaa alue -merkin, joka tulee esille seurakunnan tiloihin. Lisäksi kampanjaa pidetään esillä seurakunnan tiedotuksessa sekä työntekijöiden keskuudessa.

Syrjinnästä vapaa alue -kampanjassa on mukana jo yhteensä 2094 organisaatiota (tilanne 19.4.2023). Savonlinnan seudulta mukana ovat Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta, Savonlinnan kaupunki, Savonlinnan kaupunki/Etsivä nuorisotyö, LinnalanNuoret ry, Linnalan Setlementti ry , Terapiaperhonen Ooy, Riihisaari - Savonlinnan museo, Savonlinnan Toimintakeskus ry ja Opiskelijakunta Kaakko

Kampanjaa toteuttavat yhteistyössä oikeusministeriön kanssa Ihmisoikeusliitto ry., Nuorisoyhteistyö Allianssi, Seta ry., Suomen Monikulttuurinen Liikuntaliitto ry Fimu ry., Vammaisfoorumi ry.

Lisätietoa kampanjasta: syrjinnastavapaa.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Apr 19 08:11:00 EEST 2023