Hiljaisen viikon villasukat vievät pehmeästi kohti pääsiäistä

Tänä vuonna pääsiäisen sanoman äärelle pääsee myös neuloen. Titta Järvensivun suunnittelema Hiljaisen viikon villasukka -ohje julkaistaan pala palalta palmusunnuntain ja 1. pääsiäispäivän välisenä aikana Savonlinnan seurakunnan kanavissa. Teologista osaamista neuleohjeen suunnitteluun on tuonut Punkaharjun kappeliseurakunnan aluekappalainen Sari Vauhkonen.

Hiljaisen_viikon_villasukat_FB-event_vihreä_2.png

Sari Vauhkonen sai idean hiljaisen viikon villasukista miettiessään uudentyyppistä tapahtumaa pääsiäisen seuduksi. ”Alun perin ajatus oli vain viettää Tuomiokirkossa lankalauantain neuleretriittiä, jossa neulomisen ystävät voisivat hiljentyä yhdessä neuleidensa äärellä. Kävin kuitenkin pohtimaan, olisiko idea jotenkin laajennettavissa koko hiljaiselle viikolle, ja niin syntyi ajatus hiljaisen viikon villasukista. Saimme tähän kumppaniksi upeista villasukkamalleistaan tunnetun neuletaiturin, Titta Järvensivun. Titta suunnitteli neulemallin vapaaehtoistyönä seurakunnan käyttöön. Minä olen antanut mallin suunnitteluun teologista osaamistani. Ohjeen mukana julkaistaan joka päivä myös pieni hartauskirjoitus, jossa mietiskelen hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumia”, Sari kertoo. ”Hiljaisen viikon villasukat kutsuvat neulojan pääsiäispolulle aina palmusunnuntaista pääsiäisaamuun. Projektin edetessä Titta tuumasikin, että nyt tarinasukat saavat sanoittaa vähän suuremman kertomuksen.”

Villasukkamalli julkaistaan Savonlinnan seurakunnan Facebook-sivulla Facebook.com/savonlinnansrk Linkki avautuu uudessa välilehdessä”Hiljaisen viikon villasukka” -tapahtumassa palmusunnuntaista alkaen kahdeksassa osassa niin, että viimeinen osa julkaistaan 1. pääsiäispäivänä. 1. pääsiäispäivänä koko malli on ladattavissa etusivulla savonlinnanseurakunta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tiedot sukassa tarvittavista langoista sekä resorin ohje julkaistaan tapahtumassa viikon 14 alussa.

Savonlinnan Tuomiokirkossa vietetään lankalauantain neuleretriittiä hiljaisena lauantaina 16.4. klo 12-15. Klo 12-13 hiljaisuus, klo 13-14 luettuja tekstejä ja klo 14-15 musiikkia. Neuleretriitissä ovat mukana Sari Vauhkonen ja Titta Järvensivu. Hiljaisen viikon villasukka -ohje on jaossa retriitissä. Ohjeesta voi maksaa vapaaehtoisen maksun Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

2022-03-17 14:57:00.0