Laura Netzel -festivaalin konsertti Kesäillan kajo

Laura Netzelin kuva

Rantasalmen kirkko

Kesäkonsertti

Savon soitannollisen seuran orkesteri ja solistit

Ida Mobergin (1859-1947) sävelrunon Johanne stämning (1942) kantaesitys, loppukohtaus opperasta Asiens ljus (1945, kantaesitys) ja Laura Netzelin aarioita sekä pianokonsertto.

Savon soitannollinen seura järjestää Laura Netzel -festivaalin 12.-15.8.2021, missä Rantasalmen Pyyvilässä syntyneen säveltäjän Laura Netzelin musiikkia esitetään hänen kotikunnassaan.
Laura Netzel os. Pistolekors (1839-1927)

Tarjolla kirkkokahvit ennen konserttia klo17 alkaen.
Vapaa pääsy.
Konsertissa on maskisuositus.

Pandemia huomioon ottaen muutokset ohjelmaan ja aikatauluihin ovat mahdollisia.

Laura Netzel syntyi Pistolekorsien sukuun Rantasalmen Pyyvilässä 1839, ja hänen äitinsä kuoli vain muutama viikko synnytyksen jälkeen. Jo Laura Pistolekorsin ollessa hyvin nuori perhe muutti Tukholmaan, mutta vieraili Rantasalmen ehtoolliskirjojen mukaan ainakin kuuden vuoden ajan paikkakunnalla kesäisin. Netzel opiskeli laulua, pianonsoittoa ja sävellystä Tukholmassa ja Pariisissa. Hän avioitui professori Wilhelm Netzelin kanssa, mikä mahdollisti hänelle taloudellisen riippumattomuuden säveltäjänä - oli myös sopimatonta, että nainen olisi ottanut sävellyksistään taloudellista hyötyä, joten hän luovutti palkkionsa hyväntekeväisyyteen. Netzel oli 1800-luvun lopun menestyneimpiä pohjoismaisia säveltäjiä erityisesti kamarimusiikillaan, jota hän julkaisi salanimellä "N. Lago" saaden teoksensa suurten keskieurooppalaisten kustantajien painettaviksi. Netzelin musiikki on löydetty uudestaan 2010-luvulla, ja marraskuussa 2020 Mikkelin musiikkijuhlilla esitettiin ensi kertaa hänen entisöity ja täydennetty pianokonserttonsa solistina Stefan Lindgren, joka saapuu nyt elokuussa 2021 Rantasalmelle soittamaan teoksen Netzelin kotikylässä.

Rantasalmen kappeliseurakunta