Tiedote 6.5.: Savonlinnan seurakunnan toiminta 1.6. alkaen

Suomen ev.lut.kirkon piispat ohjeistivat seurakuntia 5.5. koronarajoitusten asteittaisesta purkamisesta. Savonlinnan seurakunnan toiminta jatkuu 1.6. alkaen seuraavasti >>

Jumalanpalvelukset

Jumalanpalveluksia voidaan 1.6.2020 alkaen toteuttaa kirkkotilassa läsnäolevan seurakunnan kanssa.

Niihin voi osallistua enintään 50 henkeä (mukaan lukien jumalanpalveluksen toimittajat eli seurakuntalaisia voi olla mukana noin 45-47 henkeä). Jumalanpalveluksissa voidaan viettää ehtoollista.

Savonlinnan seurakunnassa jumalanpalvelukset alkavat kaikissa kirkoissa (Enonkosken kirkko, Kerimäen kirkko, Punkaharjun kirkko, Pääskylahden kirkko, Rantasalmen kirkkokirkoissa, Savonlinnan Tuomiokirkko, Savonrannan kirkko) sunnuntaina 7.6. Kirkon suntio/vahtimestari huolehtii, että osanottajamäärä pysyy sallitussa rajassa. Turvaväleistä ohjeistetaan kirkossa sekä ehtoollisen yhteydessä että penkeissä.

Seurakunnassa suunnitellaan jumalanpalvelusten ja/tai hartaustilaisuuksien lisäämistä myös arkipäiville, jotta mahdollisimman monelle voidaan tarjota mahdollisuus osallistua. Esimerkiksi Tuomiokirkossa järjestään arkimessu keskiviikkoisin klo 12.

Kirkolliset toimitukset

Kirkollisiin toimituksiin voi 1.6.2020 alkaen osallistua enintään 50 henkeä. Osanottajien turvallisuudesta huolehditaan turvaetäisyyksistä ja antamalla ohjeita hygieniasta. Mikäli käytettävissä oleva

tila on pieni, voidaan väkimäärää joutua rajaamaan alle 50 hengen.

Savonlinnan seurakunnassa siunaustilaisuuksia voi 1.6. järjestää siunauskappeleissa, mikäli osallistujamäärä on sellainen, että sisätiloissa voidaan noudattaa turvavälejä. Jos turvavälit eivät onnistu, siunaus toimitetaan haudalla.

Toimituskeskustelut käydään edelleen papin kanssa puhelimitse.

Muut seurakuntatilaisuudet

Seurakuntatilaisuuksia voidaan 1.6.2020 alkaen järjestää henkilörajoitukset ja osallistujien turvallisuus

huomioon ottaen. Savonlinnan seurakunnassa käynnistyy mm. koululaisten kesäkerho. Suunnitteilla on myös pienimutoista diakonian päivätoimintaa osallistujille, jotka eivät kuulu riskiryhmiin.

Rippikoululeirit

Rippikoululeirien ja muun leiritoiminnan aloittaminen on mahdollista 1.6.2020 alkaen.

Savonlinnan seurakunta on arvioinut tilannetta yhteistyössä Sosterin kanssa ja alueemme terveydenhuollon viranomaisten suositusten perusteella rippikoululeiri aloitetaan heti kesäkuun alussa ja kaikki leirit pyritään pitämään heinäkuun puoliväliin mennessä. Paikallinen epidemiatilanne on rauhallinen ja edellisistä tartunnoista on arviointihetkellä (6.5.) aikaa jo kolme viikkoa. Leiritoiminta on turvallisinta aloittaa nyt, kun tartuntoja on alueella vähän, ja pitää ne ennen loppukesälle/syksylle ennakoitua tartuntojen lisääntymistä.

Leireillä kiinnitetään erityistä huomiota käytössä olevien tilojen väljyyteen ja hygieniaan.

Konfirmaatiot järjestetään niin, että 50 osallistujan määrä ei ylity.

Riskiryhmiin kuuluville sekä niille, jotka eivät halua tulla leirille, järjestetään opetus päivärippikouluna.

2020-05-06 11:43:18.0