Koululaisten iltapäivätoiminta

1.-2.-luokkalaisten iltapäivätoiminta

Iltapäivätoiminta tarjoaa pienelle koululaiselle valvotun iltapäivän turvallisessa paikassa, niille koulun jälkeisille tunneille, jotka lapsi muuten joutuisi olemaan yksin kotona.

Seurakunnan iltapäivätoiminta kuuluvat valtion tukemaan iltapäivätoiminnan piiriin. Toimintaa Savonlinnassa koordinoi kaupungin sivistysvirasto.

Iltapäivätoimintaan hakeminen

Iltapäivätoimintaan hakeminen syksyllä alkavalle lukuvuodelle tapahtuu vuoden alussa tammikuussa. Jos et ole vielä täyttänyt hakemusta iltapäivätoimintaan, täytäthän sen Savonlinnan kaupungin sivuilla. Kaupungin iltapäivätoiminnan sivut löytyy täältä.

Mitä iltapäivätoiminta on?

Seurakunnan iltapäivätoiminnan perusteena on kristillinen ihmiskäsitys ja arvopohja, perhelähtöinen työote ja kasvatuskumppanuus. Toiminnan suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavat seurakunnan lastenohjaajat.

Mitä toiminta sisältää?

Iltapäivällä on mahdollisuus läksyjen tekoon, liikuntaan, ulkoiluun, leikkiin, lepoon ja askarteluun. Päiviin kuuluu myös hiljentymisen hetkiä. Joskus tehdään pieniä retkiä, joista ilmoitetaan erikseen. Lapset saavat toiminnassa joka päivä välipalan. Välipala sisältää leivän, leivänpäällysteen ja juoman. Lisäksi tarjolla on esim. kiisseliä, rahkaa, pannukakkua, hedelmiä, marjoja, vihanneksia. Erityisruokavalioista pyydetään ilmoittamaan lastenohjaajille.

Päiväjärjestys: (aikataulu muotoutuu ryhmässä olevien lasten lukujärjestyksen mukaan)
12.00–13.00 Nimenhuuto, ulkoilua, vapaata tai ohjattua tekemistä
13.00–13.30 Välipala
13.30–14.00 Läksyt (lukuläksy ja läksyjen tarkistaminen ovat aina huoltajien vastuulla)
14.00–15.30 Omia leikkejä, pelejä, askartelua ja ohjattua toimintaa
15.30–16.30 Ulkoilua

Toimintapaikat

Seurakunnan iltapäivätoiminnan toimipaikkoja ovat Talvisalon koulun Heikinpohjan toimipiste, Kellarpellon seurakuntakoti ja Nätkin koulu. Toimipaikkojen yhteystiedot löytyvät tältä sivulta.

Toimintamaksu

• koko kuukauden maksu (toiminnassa 11 pv tai enemmän) 110,00 €/kk
  • osa kuukauden maksu (toiminnassa 10 pv tai alle) 55,00 €/kk
  • elokuulta peritään osa kuukauden maksu niiltä, jotka palvelua käyttävät
  • kesäkuulta peritään 5,00 €/läsnäolopäivä

Toimintamaksun maksuluokka määräytyy osallistumispäivien lukumäärän mukaan. Huoltajien valitsemaa maksuluokkaa on mahdollista muuttaa vain kerran lukuvuodessa.
Toimintamaksujen maksuvelvoite alkaa heti lukuvuoden alusta alkaen.

Avustusta iltapäivätoiminnan maksuun voi anoa seurakunnan diakoniatoimistosta. Kaavakkeita saa ohjaajilta, varhaiskasvatuksen toimistolta tai diakoniatoimistosta (Kirkkokatu 17). Diakonien yhteystiedot löydät tarvittaessa täältä >>>

Vakuutus

Seurakunta on vakuuttanut kaikki ip-toiminnassa mukana olevat lapset toiminnan aikana ja kotimatkalla.

Toiminnasta poisjääminen

Lapsen irtisanoutuminen iltapäivätoiminnasta tulee tehdä lopettamista edeltävän kuukauden 15. päivään mennessä. Irtisanomisen voi tehdä toimintapisteistä saatavalla paperisella kaavakkeella  tai sähköisellä lomakkeella. Sähköiseen lomakkeeseen pääset klikkaamalla tästä>>>

Toivomme kuitenkin, että lapsenne viihtyisi kanssamme kevääseen asti. Lapselle on tärkeää, että hänen kanssaan koulun jälkeen on joku turvallinen ihminen ja kavereita.

Sairaana tai flunssaisena ei pidä tulla kouluun eikä iltapäivätoimintaan.

Varustus

Ulkoilemme iltapäivätoiminnassa säällä kuin säällä. Varatkaa lapsellenne mukaan reppuun aina riittävästi säänmukaista, lämmintä ja kuivaa vaatetta! Lasten jalkineisiin, vaatteisiin ja reppuihin tulee laittaa lapsen nimi. Ip-toiminnassa lapsella on hyvä olla myös sisätossut.

Lomat

Toimintaa on kaikkina koulupäivinä klo 12.00-16.30. Syys-, joulu-, talvi- ja pääsiäislomat ovat samaan aikaan koulujen kanssa. Muutoksista ilmoitetaan erikseen.

Yhteistyö kotien kanssa

Toiminnalla tuetaan kodin, koulun ja seurakunnan kasvatustavoitteita. Iltapäivätoiminnassa teemme kodin apuna kasvatustyötä. Lapsi saattaa tuoda kotiin toiminnassa virinneitä kysymyksiä ja haluaa keskustella niistä. Lastenohjaajat keskustelevat mielellään toimintaan ja kasvatukseen liittyvistä asioista.
Diakoniatyö tukee tarvittaessa perheitä erilaisissa tilanteissa. Diakonien yhteystiedot löydät täältä >>>

Kutsumme teitä vanhempain- tai perheiltoihin ja juhliin, joita järjestämme muutamia vuodessa. Niistä tiedotamme erikseen lapsen mukana annettavalla kutsulla.

Vastuuhenkilöt

Kasvatuksen työalaa johtaa ja valvoo kirkkoherra ja kirkkoneuvosto. Seurakunnan iltapäivätoiminnasta vastaa (kasvatuksen työalajohtaja Juha Hakalan ollessa virkavapaalla) varhaiskasvatuksen lähiesihenkilönä toimiva Marja Mustonen.

Kasvatuksen työalajohtaja
Savonlinnan seurakunta

Virkavapaalla 31.12.2024 asti. Nuorisotyön asioista vastaa johtava nuorisotyönohjaaja Riikka Turunen ja varhaiskasvatuksen asioista varhaiskasvatuksen lähiesihenkilö Marja Mustonen. Tarvittaessa voit olla yhteydessä myös kasvatuksen työalan sihteeriin Sarita Peuralanmäkeen.

lastenohjaaja - diakoniatyöntekijä
Enonkosken kappeliseurakunta Savonlinnan seurakunta
Kirkkotie 8
58175 Enonkoski

Varhaiskasvatuksen lähiesihenkilö 31.12.2024 asti.

Toimistosihteeri, varhaiskasvatus ja nuorisotyö
Kirkkokatu 17
57100 Savonlinna

Tavoitettavissa arkisin klo 9-15

Varhaiskasvatuksen tiiminvetäjä / lastenohjaaja
Kirkkokatu 17
57100 Savonlinna

Miekkoniemen perhekerho (ti). Parhaiten tavoittaa ma+ke+to klo 8-16 ja pe klo 8-14.