Diakoniatyö

Rantasalmen kappeliseurakunnan diakoniatyö pyrkii elämään rinnalla ihmisten arkista elämän todellisuutta, auttaen kokonaisvaltaisesti (hengellinen, aineellinen ja henkinen.)

Diakoniatyö pyrkii aktiivisesti olemaan yhteistyössä Rantasalmen kunnan ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa mm. syrjäytyminen, arkielämän vaikeudet, erilaiset elämänkysymykset ja vapaaehtoistoiminta.

Diakoniatoimisto on avoimen oven paikka. Päivystys Rantasalmen kappeliseurakunnan seurakuntatalolla: Kirkkorinne, Kirkkotie 3, arkiviikolla ma, ti,  ke, to, pe klo 08 – 10 välisenä aikana, ilman ajanvarausta tai ajanvarauksella.

Diakoniatyöntekijä käy kodeissa ja hoivalaitoksissa keskustelemassa ihmisten erilaisista iloista ja suruista.

Avustustoiminta tukee taloudellisissa vaikeuksissa olevia henkilöitä ja lapsiperheitä arkielämän keskellä. Taloudellista avustusta haettaessa tarvitaan/vaaditaan: viimeinen Kelan toimeentulotukipäätös tai pankin tiliote.

Yhteystiedot: diakonissa Eija Janhunen arkiviikolla ma – pe klo 08 -10 välisenä aikana

p. 040 8385412 tai eija.janhunen(at)evl.fi

(Avustuksina myös vaatelahjoitukset/avustukset ympäri vuoden. Vanhustentalon alakerrassa on vaatteiden anonyymi jakopiste ja Kohtaamispaikka Kompassissa: auki arkiviikolla.( Lukuisat vapaaehtoiset auttavat tavaroiden toimittamisessa työntekijän ohjeistuksen mukaisesti. Suuri kiitos vapaaehtoistyötä pyyteettömästi tekeville vapaaehtoisille.)

Kokoontumisia toteutetaan seurakuntalaisten tarveodotusten pohjalta. Ryhminä kokoontuvat: eläkeikäiset, yksinäiset sydämet, omaishoitajien piiri, palvelukeskus Mäntylän ja  Kuuselan ryhmät, Anna-kodin, päihdetyön ryhmät, Kuntoutujien iltapäivät, seurakuntalaiset hoivalaitoksissa, sururyhmässä, vapaaehtoiset eri palveluissa sekä Sananjalka Kirkkorinteellä.

Papit ja diakonissa käyvät terveyskeskuksen vuodeosastolla noin joka toinen maanantai klo 13.30. Diakonissa käy vuorollaan Anna-kodissa.

Toiminnan muutokset mahdollisia ajan ilmiöiden takia.

Diakoniatyö on pyydettäessä  mukana seurakuntalaisten syntymäpäivillä 80-, 85, 90-v ja sen jälkeen jokaisena merkkipäivänä.

Leiripäivätoimintaa on kehitysvammaisille, mielenterveyskuntoutujille, päihdekuntoutujille ja eläkeikäisille.

Kansainvälistä diakoniaa toteutetaan Yhteisvastuu-keräykseen liittyvien järjestelyjen ja tapahtumien kautta.

Vapaaehtoistoiminta: vapaaehtoisia tarvitaan laajalla kirjolla erilaisiin tehtäviin.