Enonkosken kappeliseurakunnan historiaa

Seurakunnallinen toiminta alkoi Enonkoskella vuonna 1859, jolloin Enonkoskelle perustettiin tehdasseurakunta. Paikkakunnalla oli viime vuosisadalla perinteisten maaseudun elinkeinojen lisäksi saha ja lasitehdas, joiden omistaja oli viipurilainen Tichanoffin kauppahuone. Erityistä seurakunnallisen toiminnan alkamisessa oli se, että Tichanoffin kauppahuone antoi varat kirkon rakentamiseen sekä papin ja opettajan palkkaamiseen aina vuoteen 1872 asti. Tämä tapahtui kauppahuoneen päämiehen Michael Tichanoffin myötävaikutuksella.
Kirkon rakentamisen ja seurakunnan toiminnan alkamisen taustalla oli enonkoskelaisten aktiivisuuden lisäksi veneonnettomuus, joka tapahtui syksyllä 1858. Historiankirjat kertovat, että väki oli palaamassa kirkkoveneellä Kerimäeltä kirkkomatkalta Ylä-Enonvettä myöten. Järvellä nousi kova tuuli ja vene kaatui. Veneessä olleista kahdestatoista ihmisestä kahdeksan hukkui. Onnettomuuden kerrotaan olleen vahva sykäys oman kirkon ja papin saamiseen. Onnettomuuden muistoksi on Enonkosken kirkon tornissa oleva risti suunnattu järvelle päin eikä pääsisäänkäynnin suuntaan.
Enonkosken ensimmäinen kirkko palveli seurakuntalaisia vain reilun parinkymmenen vuoden ajan (1859-1884). Kirkko tuhoutui ilmeisesti salaman sytyttämässä palossa kesällä 1884. Uusi kirkko valmistui jo syksyllä 1886. Seurakunta toimi tehdasseurakuntana vuosina 1859-1876 ja rukoushuoneseurakuntana vuosina 1876-1909. Itsenäisenä se on toimi vuodesta 1909 lähtien.

Enonkosken seurakunta liittyi 1.1.2013 Savonlinnan seurakuntaan kappeliseurakuntana ja kuuluu Mikkelin hiippakuntaan.