Seurakunnan työntekijät sairaan rinnalla

Seurakunnan työntekijät kulkevat sairastavan ja läheisten rinnalla. He vierailevat kodeissa, sairaaloissa ja laitoksissa. Seurakunnassa on myös vapaaehtoisia, jotka voivat tarvittaessa auttaa kotona asuvaa sairasta mm. olemalla seurana tai ulkoiluapuna. Diakoniatyöntekijän voi pyytää kotiin käymään, ja tarvittaessa hänen kanssaan on mahdollista sopia muutama säännöllinenkin kotikäyntiaika.

Tavatessa keskustellaan asioista, jotka sairaalla ovat päällimmäisenä mielessä. Asiakkaan oikeutta omiin keskusteluaiheisiin kunnioitetaan aina. Papit ja diakoni ovat virkansa puolesta vaitiolovelvollisia – eli keskustelut jäävät kahdenkeskisiksi. Tapaamisissa voi myös rukoilla, laulaa, lukea Raamattua tai keskustella ihan muuten vain – asiakkaan toiveiden mukaan.

Sulkavan kappeliseurakunnan papit, diakoni ja lastenohjaaja ovat sinua varten, kun tarvitset kuuntelijaa ja haluat keskustella luottamuksellisesti henkilökohtaisista asioistasi tai jos läheisesi tilanne huolestuttaa sinua. Teemme koti- ja laitoskäyntejä ja pappi tuo pyydettäessä ehtoollisen sairasvuoteelle. Kannattaa muistaa, että papit ovat töissä myös viikonloppuisin, joten jos omaisesi tarvitsee  kiireellisesti ehtoollista, arkipäivään asti ei tarvitse odottaa.

Sairaalapappi ylläpitää toivoa

Savonlinnan Keskussairaalan ja Savonlinnan terveyskeskuksen sairaalapastorina toimii Jaana PajuLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Hän on kaikkien em. paikoissa olevien potilaiden, myös sulkavalaisten, käytettävissä henkilökohtaista keskustelua, rippiä tai sielunhoitoa varten. Tarvittaessa kaikki kirkon palvelut voidaan  tuoda sairaan luo: sairaalassa voidaan liittää ihmisiä seurakunnan jäseneksi, vihkiä, siunata, käydä rippikoulua ja konfirmoida. Sairaalapapin voi kutsua paikalle päivystysluontoisestikin. Sairaalapapin tavoittaa usein yksinkertaisimmin sairaalan henkilökunnan avustuksella.

Sairaalapapin palvelut kuuluvat kaikille

Sairaalapapin palvelut kuuluvat kaikille niitä toivoville – ei siis tarvitse olla kirkon jäsen, jotta voisi kutsua sairaalapapin luokseen. Sairaalapapit toimivat osana sairaalan organisaatiota, mutta ovat kirkon palveluksessa. Yhteyden sairaalapastoriin saa joko suoraan puhelimitse tai hoitohenkilökunnan välityksellä. Keskustelut sairaalapastorin kanssa ovat aina luottamuksellisia, sillä sairaalapastoria sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus.

Sairaalapapeilla on teologinen peruskoulutus, ja he ovat saaneet tehtäväänsä asiaankuuluvan erikoiskoulutuksen. Sairaalapapin tehtävä on ylläpitää toivoa. Silloinkin, kun toivoa paranemisesta ei ole, sairaalapappi tuo toivoa iankaikkisesta elämästä.

Papilla on vähän enemmän aikaa istua sängyn vierellä kuin hoitajilla ja lääkäreillä. Pappi voi jakaa raskaidenkin asioiden taakkaa kuuntelemalla niin, ettei sairaan tarvitse kantaa kuormaa yksin. Sairaalapapin kanssa käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia ja tapahtuvat aina potilaan ja asiakkaan ehdoilla.

Sairaalapappi on sinua varten

• kun tarvitset kuuntelijaa ja haluat keskustella jonkun kanssa luottamuksellisesti
  • kun olet peloissasi, masentunut tai suret
  • kun kyselet perimmäisiä kysymyksiä, toivot hengellistä ohjausta tai olet muiden vaikeiden kysymysten ja päätösten äärellä
  • kun toivot, että puolestasi rukoillaan tai tahdot saada Raamatun uudessa testamentissa Jaak. 5: 14-15 mainitun öljyllä voitelunLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki avautuu uudelle välilehdelle)
  • kun haluat ripittäytyä tai saada ehtoollisen
  • jos läheisesi menehtyy ja tarvitset tukea surussa. Läheisen kuoltua on sairaalan kappelissa mahdollista järjestää hartaushetki, jota kutsutaan saattohartaudeksi

Voit lukea sairaalapapin ajatuksia saattohoitokohtaamisesta klikkaamalla tätä otsikkoa: Arvokasta elämää loppuun saakka. Rinnallakulkijana kuolevan vierelläLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki avautuu uudelle välilehdelle, 15,2 kt).

Lisätietoa muualla verkossa (linkki avautuu uudelle välilehdelle):

Surusta ja kriisistä voi selviytyäLinkki avautuu uudessa välilehdessä