Savonlinnan seurakunnan kirkkoihin kastepuut vapaaehtoisvoimin

Savonlinnan seurakunnassa käynnistyi keväällä 2019 Kastepuu-hanke, jonka tavoitteena oli kutsua vapaaehtoisia valmistamaan kastepuita seurakuntamme kirkkoihin. Taitavia ja luovia tekijöitä löytyi ja puut ovat nyt valmistumassa. Kastepuut otetaan käyttöön Enonkoskella, Kerimäellä, Punkaharjulla, Rantasalmella ja Savonlinnassa tulevana kasteen päivänä 12. tammikuuta

Idean äiti, Kerimäen seurakuntapastori Sanni Rissanen kehitteli sopivaa kastepuiden toteutustapaa useiden kuukausien ajan. ”Minua alkoi kiehtoa ajatus siitä, että jokaisen alueen kastepuu olisi omanlaisensa. Osa isompaa kokonaisuutta, mutta kuitenkin yksilöllinen - aivan kuten seurakuntamme eri alueet. Pohdimme työryhmän kanssa useita eri toteutustapoja, kunnes kirkkoherra Sammeli Juntunen heitti idean seinälle ripustettavasta tekstiilityöstä. Olen itse käsityöihminen ja innostuin tästä välittömästi. Seuraavaksi aloimme kartoittaa vapaaehtoisia, jotka olisivat valmiita ottamaan osaa mittavaan hankkeeseen”. Mukaan lähti käsityökerhoja, yksin työskenteleviä taitajia sekä vapaaehtoisten muodostamia työryhmiä. Kuluneet kuukaudet ovat vaatineet vapaaehtoisilta valtavasti työtä ja loputtomasti ideoita. Puiden tekijöitä kiitetään kasteen päivän messuissa puiden käyttöön oton yhteydessä. Savonrannan kastepuu valmistuu myöhemmin keväällä 2020.

Käytössä runsaasti kierrätysmateriaaleja ja seurakuntalaisten lahjoittamia nappeja

Tekijöillä oli taiteellinen vapaus puiden ulkoasun ja toteutustavan suhteen. Hankkeen alussa järjestetyssä suunnittelukokouksessa tekijät sopivat yhteisiä linjauksia: tavoitteena oli luoda kirkon värimaailmaan ja tunnelmaan sointuva kokonaisuus, jossa näkyisi myös oman alueen identiteetti.

Yhdessä sovittiin myös, että puissa käytetään mahdollisimman paljon kierrätysmateriaaleja, joita löytyi sekä seurakunnan varastoista että tekijöiltä itseltään. Kastepuissa mm. käytöstä poistetut pöytäliinat sekä pääsiäisvaelluksen kulunut rekvisiitta ovat saaneet uuden elämän.

Seurakuntalaisetkin pääsivät osallistumaan hankkeeseen lahjoittamalla nappeja, joiden avulla kastettujen nimiä kiinnitetään puihin. Nappeja saapui satamäärin ja niitä on käytössä monissa puissa. Loput napit pääsevät pienten askartelijoiden käyttöön seurakunnan kerhoihin.

Kastepuut otetaan käyttöön kasteen päivän messuissa sunnuntaina 12.1. klo 10 Enonkosken kirkossa, Kerimäen talvikirkossa, Punkaharjun kirkossa, Rantasalmen kirkossa ja Savonlinnan Tuomiokirkossa.

Tervetuloa katsomaan uusia kastepuita ja iloitsemaan yhdessä kasteen lahjasta! Messuissa kiitetään kastepuiden tekijöitä.

2019-12-20 12:58:00.0