Kirkon 160-vuotisjuhla Savonrannalla

Savonrannan kirkko täyttää tänä vuonna pyöreitä. Kirkon juhlaa vietetään sunnuntaina 10. syyskuuta.

Päivä alkaa messulla Savonrannan kirkossa klo 10. Liturgina Henrik Koponen, saarna Hauhon srk:n kirkkoherra Tapani Vanhanen. Kanttorina Pia Rask. Musiikissa mukana Elina ja Jyrki Haatainen. Messun toteutuksessa on mukana myös piirineuvoston jäseniä. Messua voi seurata suorana Facebook-livelähetyksenä sivulla Facebook.com/savonlinnansrkLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Messun jälkeen ohjelma jatkuu kirkossa. Haastateltavana Sirkka-Liisa Jakkula, Tarvo Kuha ja Jaakko Parkkinen.

Seurakuntakodilla on tarjolla juhla-ateria noin klo 11.30 alkaen. Vapaaehtoinen maksu kirkkopiirin toiminnan hyväksi.
Seurakunnan tervehdyksen tilaisuuteen tuo kirkkoherra Sammeli Juntunen. Ohjelmassa on myös puheita ja musiikkia ja seurakuntakodilla voi tutustua valokuviin kirkon historiasta. Lopuksi kahvit.

Juhlaan järjestetään kirkkokyyti. Ilmoittautumiset Henrik Koposelle pe 8.9. klo 12 menn. henrik.koponen@evl.fi / 044 776 8052

SAVONRANNAN KIRKKO
Kirkko rakennettiin arkkitehti August Bomanin piirustusten pohjalta ja rakentajana oli sahanhoitaja Petteri Holopainen Enonkoskelta. Istumapaikkoja tuli noin 600 hengelle. Ensimmäinen jumalanpalvelus omassa kirkossa pidettiin 1. adventtina 1863. Alttaritauluna toimi pelkkä puuristi vuoteen 1903 saakka. Silloin savonrantalainen taiteilija Niko Makkonen maalasi nykyisen alttaritaulun "Jeesus ristillä." Alun perin kirkossa ei ollut lainkaan urkuja. Ensimmäiset urut hankittiin seurakunnan ollessa kappeliseurakuntana 1875. Kirkon sisätiloja on muunneltu eri remonttien yhteydessä; mm. alttaritaulun ympärillä oleva kehysrakennelma on poistettu, mutta pantu jälleen takaisin ja urkuparveen johtava portaikko on siirretty kirkkosalin puolelta eteiseen. Viimeisin suuri remontti on tehty v. 1987. Arkkitehti Kaj Michaelin suunnitelman mukaisesti koko kirkkorakennus niin sisältä kuin ulkoa sai silloin uudet kauniit värit.

2023-09-01 08:04:00.0