Rauhanvetoomus jouluaamuna maailman suurimman puukirkon joulukirkosta Kerimäeltä

Kirkko täyttää 175 vuotta, paikalle odotetaan lähes tuhat osallistujaa

Jouluaamuna Kerimäen ison kirkon perinne, jouluaamun joulukirkko jatkuu. Yli 450 kynttilän valaisemaan maailman suurimpaan puukirkkoon odotetaan hyvällä säällä lähes 1000 joulukirkkovierasta.

Joulu on rauhan juhla ja tänä vuonna jouluaamun kirkosta lähtee vetoomus rauhasta ja sotatoimien lopettamisesta Ukrainassa. Vetoomus halutaan osoittaa Suomen, EU:n, Yhdysvaltojen ja myös Venäjän johtajille.

-Venäjän hyökkäys Ukrainaan on ollut mielessäni ja suuri surun ja jopa ahdistuksen aihe. Luulen niin olevan monilla muillakin. Olen nostanut asiaa esille ja halunnut siten toimia pieneltä osaltani Ukrainan hyväksi ja myös rauhaan pääsemiksi. Nyt sain idean toteuttaa jouluaamuna rauhan vetoomus maailman suurimman puukirkon joulukirkossa – sanoo joulukirkkoa virassa viimeistä kertaa toimittava rovasti Toivo Loikkanen.

Kerimäen kirkko viettää juhlavuottaan. Se valmistui 175 vuotta sitten 25.9.1847 ja sen vihkimisestä tulee 11.6.2023 175 vuotta. Päivä osuu sunnuntaille ja tuolloin on kirkossa juhlamessu, lomarauhan julistaminen ja oheistapahtumia kirkonmäellä.

-Kerimäen kirkko, maailman suurin puukirkko on hämmästyttävä saavutus, joka on vaatinut aikanaan paljon työtä ja myös rakkautta kotiseutua ja kirkko kohtaan. Kirkko viestii jo olemassaolollaan tärkeää viestiä menneiltä sukupolvilta sekä myös kirkon ydinsanomaa. Kirkon ylläpito tarvitsee resursseja, mutta kirkkoa ei saa jättää huonolle hoidolle vaan sen säilyminen tuleville sukupolville on varmistettava – sanoo rovasti Loikkanen.

-Kirkkoon tarvitaan tulevina vuosina korjauksia katon ja sisätilojen sekä kirkon tekniikan osalta. Toivon, että näihin hankkeisiin päästään mahdollisimman pian ja että niihin etsitään kaikki löydettävissä oleva seurakunnan ulkopuolinen rahoitus, painottaa rovasti Toivo Loikkanen, joka oli johtamassa kirkon ulkomaalaushanketta seurakunnan muiden toimijoiden kanssa vuonna 2009.

Kylmään kirkkoon kannattaa pukeutua lämpimästi. Mukaan voi ottaa oman virsikirjan ja pienen lampun.

Joulukirkko Kerimäen isossa kirkossa (Hälväntie 1,  58200 Kerimäki)
su 25.12. klo 7
Liturgina rovasti Toivo Loikkanen, kanttorina Maria Padatsu. Mukana Kerimäen kirkkokuoro. Kirkossa on kylmä. Ylle lämmin vaatetus. Oma virsikirja ja pieni lamppu mukaan.

2022-12-16 12:12:49.0