Lasten pyhäinpäivä kutsuu tutustumaan pyhäinpäivän perinteisiin Kaapo-ketun kanssa

Kaapo_ja_syksyn_lehdet_rajattu.jpg

Koko perheen pyhäinpäivän kierros kutsuu tutustumaan Talvisalon hautausmaahan yhdessä kuuluisan Kaapo-ketun kanssa. Kaapo on tällä kertaa virkattu pehmokaveri. Matkaoppaina toimivat johtava kappalainen Leena Wiitala ja lastenohjaajat Sanna Eevala ja Miia Ruuskanen-Eronen. Kierroksen aikana sytytetään hautakynttilä, jutellaan hautajaisista ja tutustutaan erilaisiin muistomerkkeihin.

Kynttilöiden sytyttäminen edesmenneiden rakkaiden haudoille kuuluu useiden perheiden pyhäinpäivän perinteisiin.

"Hautausmaa ympäristönä ja erityisesti kynttilöiden valaisemana on aivan erityinen ja pyhän oloinen ja olisi tärkeää ottaa hautausmaalle mukaan myös lapset. Lapset kuitenkin esittävät vanhemmilleen usein tiukkojakin kysymyksiä hautausmaasta, hautausmaahan liittyvistä perinteistä ja kuolemasta, ja tässä seurakunta haluaa olla vanhempien kumppanina. Perheiden hautausmaakierros tarjoaa lämminhenkisen ja lasten ehdoilla toteutetun tavan tutustua hautausmaahan ja esittää ehkä niitä tiukkojakin kysymyksiä meille seurakunnan työntekijöille", kuvailee Leena Wiitala, yksi pyhäinpäivän matkaoppaista. "Kovasti suosiotaan kasvattanut Halloweenin vietto perustuu hyvin erilaisiin kokemuksiin kuin perinteinen pyhäinpäivä. Haluammekin muistuttaa tapahtumalla myös pyhäinpäivän tästä puolesta: hirviöhahmoilla hassuttelun ja pelottelun rinnalla me voisimme ihailla tuikkivaa kynttilämerta, joka kertoo rakkaudesta, toivosta ja taivaasta."

Koko perheen opastettu kierros Kaapo-ketun kanssa
ke 3.11. sekä la 6.11. klo 17 ja 18 Talvisalon hautausmaalla (Kalmistontie 1, 57100 Savonlinna)
Mukaan voi ottaa taskulampun tai lyhdyn, joiden valossa saattaa nähdä vilahduksia Kaapon kavereista.
Nähdään Talvisalon kappelin vieressä sijaitsevalla pääportilla!

2021-10-22 10:00:48.0