Lomarauha julistetaan 13.6. Kerimäen kirkon pääovelta

Lomarauhan julistaa tänä vuonna Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja, kauppaneuvos Heikki Hämäläinen. Tapahtuma järjestetään 13. kerran.  Tilaisuus on kirkonmäellä, jossa ei ole osallistujamäärän rajoitusta. Huonolla säällä tilaisuus siirretään Isoon kirkkoon, johon voi tulla 300 henkeä.

miikka-luotio-3kaBOK6BQho-unsplash.jpg

Lomarauha on julistettu Kerimäeltä vuodesta 2009 alkaen. Idea lähti Kerimäen kunnaninsinöörinä toimineelta Jorma Mattiselta ja kirkkoherra Toivo Loikkaselta. Tapahtumaa kehiteltiin sitten yhteistyössä seurakunnan ja Kerimäen alueen muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäisenä lomarauhan julistajana toimi silloinen Kerimäen kirkkoherra Toivo Loikkanen, joka kirjoitti myös lomarauhan julistamisen tekstin.

Lomarauhan julistajaksi kutsutaan vuosittain julkishallinnon, yhteiskunnan, kulttuurielämän, yrityselämän tai kirkon vaikuttaja.  Vuonna 2020  lomarauhan julistajana toimi hotelliyrittäjä Saimi Hoyer ja tilaisuus välitettiin koronan takia verkossa.

Lomarauhan julistuksen sisältö painottaa sitä, että kesää ja loma-aikaa vietettäisiin rauhallisesti, turvallisesti, toiset ihmiset ja ympäristö huomioiden. Julistus nostaa esille loman ja levon tarpeen ihmiselle. Kukin lomarauhan julistaja voi muotoilla julistuksen sisällön myös itse, mutta loppu on sama joka vuosi.

Tapahtuman pääjärjestäjinä toimivat Kerimäki-Seura ry, Pääkanta-Säätiö sr, Kerimäen kappeliseurakunta/Savonlinnan seurakunta

Lomarauhan julistaminen Kerimäen Ison kirkon pääovelta su 13.6.2021 klo 12.00

Lomarauhan julistaa kauppaneuvos Heikki Hämäläinen, Savonlinnan kaupungin tervehdys: yrityspalvelupäällikkö Juha Turtiainen, seurakunnan tervehdys: kirkkoneuvoston vpj Poku Sihvonen, Musiikki: Puruvesi Seitsikko Jari-Matti Vänttisen johdolla, kanttori Katariina Kokkonen, juontaja: rovasti Toivo Loikkanen; airuet: Kerimäki-emäntä Raija Tervonen ja Kerimäki-isäntä Kari Muhonen

Lomarauhan julistajina ovat toimineet vuodesta 2009 lähtien:

kirkkoherra Toivo Loikkanen
seutujohtaja Marjukka Aarnio