Pääsiäinen 2021 Savonlinnan seurakunnassa

Poikkeuksellisesta ajasta huolimatta pääsiäinen on täynnä tapahtumia.

johannes-plenio-MVr6pgZzlbY-unsplash.jpg

Kirkkovuoden suurinta juhlaa on seurakunnassa valmisteltu koronavuoden mittaan hankitun osaamisen ja kokemuksen avulla. Virpomistempaus, striimattavat jumalanpalvelukset ja musiikkitilaisuudet, omassa tahdissa kuljettavat pääsiäispolut sekä kirkkojen avoimet ovet tarjoavat jokaiselle sopivia mahdollisuuksia päästä kokemaan pääsiäisen ilosanoma turvallisesti.

Virpomistempauksessa ja kirkoissa vierailtaessa on käytettävä maskia ja noudatettava 2 metrin turvavälejä. Kirkoissa voi olla tällä hetkellä voimassa olevien kokoontumisrajoitusten mukaisesti max. 6 henkilöä yhtä aikaa. Kirkoissa on veloituksetta jaossa sairaalapastori Jaana Pajun luoma Hetki hengelliselle mietiskelylle -korttisraja. Korttien johdatuksella voi tutustua kristilliseen mietiskelyyn. Kortteja on rajoitettu määrä.

Palmusunnuntain virpomistempaus

Moni virpomisretki peruuntuu koronarajoitusten takia, mutta seurakunta tarjoaa mahdollisuuden jatkaa perinnettä turvallisesti:
1) Löytyykö teiltä pieniä tai isoja virpojia? Askarrelkaa vitsoja ja tuokaa ne omalle kotikirkolle tai seurakuntatalolle palmusunnuntaina 28.3. Aluekohtaiset ajat ja paikat alla. Paikalla on seurakunnan työntekijöitä ja virpojille on luvassa pienet virpomispalkkiot.
2) Kaikki virpomavitsoja toivovat ovat vastaavasti tervetulleita palmusunnuntaina tapaamaan seurakunnan työntekijöitä ja noutamaan oman vitsan kotikirkon portailta tai omalta seurakuntatalolta. Aluekohtaiset ajat ja paikat alla.
Virpomistempaus toteutetaan ulkona. Noudatamme 2 m -turvavälejä ja käytämme maskeja.
Ajat eri alueilla:
Enonkosken kirkolla klo 11-13
Kerimäen kirkolla klo 11-13
Punkaharjun seurakuntatalolla (Oikotie 10) klo 10-12
Rantasalmen Kirkkorinteen kerhon ovella klo 11-13
Savonlinnan Tuomiokirkolla klo 11-14
Savonrannan seurakuntakodilla (Pappilantie 17) klo 11-1
3

Lasten pääsiäispolut kirkkojen ja seurakuntatalojen lähiympäristössä palmusunnuntaista alkaen

Lasten pääsiäispolut Savonlinnan Tuomiokirkolla, Enonkosken srk-talon ja Kerimäen srk-kodin ympäristössä, Punkaharjun kirkkorannassa, Rantasalmen kirkolla ja Savonrannan kirkolla palmusunnuntaista 28.3. alkaen, 5.4. asti. Polku on sisällöltään sama eri alueilla.

Polulla on yhteensä neljä rastia, joissa on tekstin lisäksi erilaisia toimintaohjeita. Löydät jokaiselta rastilta myös QR-koodin, joten halutessasi varaa älylaite polulle mukaan! Muista pitää 2 m turvaväli muihin seurueisiin.

Pääsiäisvaellus Tuomiokirkon ympäristössä palmusunnuntaista alkaen

Omassa tahdissa mietiskellen kuljettava pääsiäisvaellus Savonlinnan Tuomiokirkon ympäristössä palmusunnuntaista 28.3. alkaen 5.4. asti. Mietiskelytekstit on kirjoittanut Jaana Paju.

Jumalanpalvelukset, musiikkitilaisuudet ja kirkkojen aukiolot

Palmusunnuntai 28.3.
Jumalanpalvelus klo 10 Tuomiokirkko, nettiradio ja Järviradio 89,6 MHz.
Jumalanpalvelus klo 10 Rantasalmen kirkko, nettiradio osoitteessa savonlinnanseurakunta.fi
Savonlinna-kvartetti Pergolesin Stabat Mater -livestream klo 16 Savonlinnan tuomiokirkosta. Linkki löytyy lähempänä ajankohtaa Savonlinnan Orkesterin nettisivulta.

Maanantai 29.3.

Tiistai 30.3.
Kerimäen talvikirkko avoinna klo 17-18
Hiljaisen viikon ahtisaarna klo 18 Tuomiokirkko, nettiradio osoitteessa savonlinnanseurakunta.fi

Keskiviikko 31.3.
Enonkosken kirkko avoinna klo 13-15
Kerimäen talvikirkko avoinna klo 17-18
Iltamusiikki klo 18 tuomiokirkon nettiradiossa savonlinnanseurakunta.fi. Tuomiokirkon kanttorit Katariina Kokkonen, Minna Malinen, Minna Raassina hiljaisen viikon tunnelmissa.

Kiirastorstai 1.4.
Enonkosken kirkko avoinna klo 13-15
Messu klo 18 Tuomiokirkko, nettiradio savonlinnanseurakunta.fi ja Järviradio 89,6 MHz.
Jumalanpalvelus klo 19 Rantasalmen kirkko, nettiradio savonlinnanseurakunta.fi
Punkaharjun kirkko avoinna klo 17-19
Savonrannan kirkko avoinna klo 17-19

Pitkäperjantai 2.4.
Jumalanpalvelus klo 10 Tuomiokirkko, nettiradio savonlinnanseurakunta.fi ja Järviradio 89,6 MHz.
Jumalanpalvelus klo 10 Rantasalmen kirkko, nettiradio.
Tuomiokirkko avoinna klo 19-23. Kirkko on pitkäperjantaina hämärästi valaistu.

Lankalauantai 3.4.
Hiljaisen lauantain rukoushetki klo 18 videoituna osoitteessa Facebook.com/savonlinnansrk
Kanttori Minna Raassinan ja sairaalapastori Jaana Pajun luoma rukoushetki on valittu ev.lut.kirkon yhteiseen jumalanpalveluselämän aineistoon.

1. pääsiäispäivä su 4.4.
Jumalanpalvelus klo 10 Tuomiokirkko. Katsottavissa osoitteessa ita-savo.fi. Kuunneltavissa nettiradiossa savonlinnanseurakunta.fi ja Järviradio 89,6 MHz.
Jumalanpalvelus klo 10 Rantasalmen kirkko, nettiradio.

2. pääsiäispäivä ma 5.4.
Jumalanpalvelus klo 10 Tuomiokirkko, nettiradio savonlinnanseurakunta.fi