Kirkkojen valot syttyvät jouluyönä toivon ja rauhan merkiksi

Tänä jouluna seurakunnat ympäri Suomea valmistautuvat jouluun hyvin poikkeuksellisissa tunnelmissa: kirkkojen ovet ovat kiinni ja joulunajan tapahtumia perutaan ja siirretään verkkoon. Punkaharjun kappeliseurakunnasta liikkeelle lähtenyt oivallus kuitenkin luo valoa tähänkin jouluun.

kirkko_sisältä.jpg

Joulu 2020 tulee jäämään sekä seurakunnan työntekijöiden että seurakuntalaisten mieliin jouluna, jolloin ei päästy kirkkoon. Kirkkovuoden suosituimpien tilaisuuksien peruminen on monelle näitä päätöksiä tekevälle raskas velvollisuus, johon on päädytty vasta viimeisenä vaihtoehtona. Savonlinnan seurakunnassa jumalanpalveluksia toteutettiin ensin 50 henkilön kokoontumisrajan puitteissa, sen jälkeen 20 henkilön kanssa ja lopulta jouduttiin tekemään päätös, että kaikki läsnä olevan seurakunnan kanssa toteutettavat tilaisuudet ovat tauolla 14.12.-10.1.

Punkaharjun kappeliseurakunnan aluekappalaisen Sari Vauhkosen silmiin osui kolumni, jonka myötä hän kävi pohtimaan ajatusta kirkon valaisemiseksi jouluyöksi. Heräsi ajatus, että jo sisältä valaistu kirkko voi merkitä tänä poikkeus vuonna paljon. Sari tarttui ideaan ja alkoi järjestellä Punkaharjun kirkon valaisemista jouluyöksi. Tieto ideasta levisi nopeasti seurakunnasta toiseen ja pian mukana oli jo kymmeniä kirkkoja ympäri maata.

Tällä hetkellä tiedossa on, että mukana ovat mm. osa pääkaupunkiseudun seurakunnista, Kokkola, Turku ja Vaasa sekä lukuisat muut seurakunnat ympäri Suomea. Savonlinnan seurakunnassa valot syttyvät Punkaharjun, Savonrannan, Enonkosken ja Rantasalmen kirkoissa sekä Tuomiokirkossa.
Kerimäen kirkon enkeliparven valot on jo sytytetty ja ne valaisevat isoa kirkkoa joulun yli.

"Tuntuu uskomattomalta, että meidän pienen Punkaharjun kirkkomme ajatuksesta sytyttää valot jouluyöksi tuli valtakunnallinen. Meidän ajatuksemme toivosta, rauhasta, rakkaudesta ja ilosta viestii taivaan valoa, joka leviää koko Suomeen.  Joulunlapsi Jeesus toi valon maailmaan. Iloitsen, että työtoverini Punkaharjulla olivat heti mukana, kun kerroin heille ajatuksen kirkon valaisemisesta jouluyöksi", Sari Vauhkonen kertoo.

2020-12-15 10:19:00.0