Tapahtumia joudutaan perumaan, mutta joulua ei ole peruttu

Kaikki Savonlinnan seurakunnan jumalanpalvelukset ja hartaudet läsnä olevan seurakunnan kanssa ovat tauolla 14.12.2020-10.1.2021. Aattohartauksia ja joulukirkkoja ei järjestetä myöskään kappeleissa eikä hautausmailla.

jouluaeioleperuttu.png

Etelä-Savossa 4.12. voimaantulleet kokoontumisrajoitukset rajaavat seurakunnan tapahtumien henkilömäärän 20:een. Tästä syystä kirkkovuoden suosituimpia tilaisuuksia, jouluhartauksia ja -kirkkoja, ei voida toteuttaa perinteiseen tapaan. ”Emme halua saattaa jouluhartauteen tai -kirkkoon saapuvia tilanteeseen, jossa vain nopeimmat pääsevät mukaan ja osa joutuu lähtemään pettyneenä pois. Kuluneen vuoden aikana olemme kaikki myös oppineet sen, että koronatilanne voi muuttua nopeasti. Tästäkin syystä on turvallisempaa kutsua ihmisiä kokoon vasta sitten, kun epidemiatilanne sen aidosti sallii. Joulunseudun tapahtumat toteutetaan videoituina tai nettiradio- ja radiolähetyksinä. Osa kirkoista on avoinna vieraille ja paikalla on seurakunnan työntekijöitä juttuseuraksi. Joulun Sanoman äärellä olemme kaikki yhdessä, vaikka yhdessäolo ei tänä jouluna olekaan mahdollista,” kertoo kirkkoherra Sammeli Juntunen.

Joulunseudun ohjelma eri alueilla

Kolmantena adventtina su 13.12. jumalanpalvelukset järjestetään läsnä olevan seurakunnan kanssa Kerimäellä, Enonkoskella ja Savonrannalla. Savonlinnan Tuomiokirkon jumalanpalvelus toteutetaan ilman läsnä olevaa seurakuntaa. Lähetystä voi kuunnella osoitteessa savonlinnanseurakunta.fi ja Järviradion taajuudella 89,6 MHz. Rantasalmen kirkossa järjestetään Kauneimmat joululaulut nettiradiolähetyksenä klo 18 alkaen. Punkaharjulla ei ole jumalanpalvelusta, mutta työntekijöitä on tavattavissa kirkon ulkopuolella klo 10 eteenpäin.

14.12.2020-10.1.2021 jumalanpalvelukset järjestetään ilman läsnä olevaa seurakuntaa Savonlinnan Tuomiokirkossa ja Rantasalmen kirkossa ja niitä voi kuunnella nettiradiolähetyksenä osoitteessa savonlinnanseurakunta.fi. Tuomiokirkon jumalanpalvelukset kuuluvat 6.1. asti myös Järviradion taajuudella 89,6 MHz (tapaninpäivän 26.12. klo 10 jumalanpalveluksen radioi Yle).

Jopa lähes 1000 kirkkovierasta kokoava Kerimäen jouluaamun jumalanpalvelus toteutetaan videoituna, ilman läsnä olevaa seurakuntaa. Jumalanpalvelus on katseltavissa su 25.12. klo 7 alkaen osoitteessa ita-savo.fi

Osa kirkoista on avoinna ja paikalla on seurakunnan työntekijöitä. Kirkossa voi olla enintään 20 henkilöä kerrallaan. Maskisuositus.

Seurakunnan sosiaalisen median kanavissa julkaistaan joulumusiikkia, hartauksia ja joulutervehdyksiä läpi joulunajan.

Jouluaattona valot sytytetään useissa seurakuntamme kirkoissa rauhan ja toivon merkiksi. Kirkot valaisevat jouluyötä aina jouluaamuun asti.

Enonkoski

•    Enonkosken kirkko on avoinna varten 14.12., 18.12., 21.12., 29.12., 30.12. ja 31.12. klo 13-14

Kerimäki

•    Talvikirkko on avoinna su 20.12. klo 12-14, työntekijöitä laulamassa joululauluja
•    Iso kirkko on avoinna ke 23.12. klo 16-18, työntekijöitä tavattavissa, joulumusiikkia levyltä
•    Joulukirkko 25.12. klo 7 isossa kirkossa toteutetaan videoituna. Ei tilaisuutta kirkossa. Joulukirkko katsottavissa 25.12. klo 7 alkaen osoitteessa ita-savo.fi

Punkaharju

•    Kappeliseurakunnan työntekijä tavattavissa vanhan hautausmaan ja kirkkorannan tienoilla 17.-22.12. klo 13-14
•    Jouluhartaus omassa tahdissa Punkaharjun kirkkorannassa sekä Vuoriniemen hautausmaan läheisyydessä to 24.12. alkaen. Jouluhartauden avulla voi hiljentyä joulunsanoman äärellä yksin tai perheen kanssa. Hartausmateriaali on käytettävissä joulunpyhien ajan.
•    Vanhan hautausmaan portin vieressä on joulukalenteri sekä jouluseimi.

•    Joulusoppi seurakuntatalolla 15.-17.12. klo 13-17. Myytävänä monenlaisia käsitöitä lähetystyön hyväksi.

Rantasalmi

•    Jouluaaton hartaus to 24.12. klo 15 suorana nettiradiolähetyksenä Rantasalmen kirkosta. Lähetystä voi kuunnella osoitteessa savonlinnanseurakunta.fi/rantasalmen-kappeliseurakunta
•    Jouluaamun jumalanpalvelus pe 25.12. klo 7 suorana nettiradiolähetyksenä Rantasalmen kirkosta. Lähetystä voi kuunnella osoitteessa savonlinnanseurakunta.fi/rantasalmen-kappeliseurakunta
•    Tapaninpäivänä la 26.12. klo 18 Hiljaisuuden iltakirkko suorana nettiradiolähetyksenä Rantasalmen kirkosta. Lähetystä voi kuunnella osoitteessa savonlinnanseurakunta.fi/rantasalmen-kappeliseurakunta

Savonlinna

•    Joulumietelmiä Savonlinnan keskustan alueella ja Talvisalon hautausmaalla 16.12. alkaen. Joulumietelmätaulut kutsuvat joulun sanoman äärelle omassa tahdissa. Tauluja on sijoitettu vilkkaimpien väylien varrelle ja suosituille ulkoilualueille.

•    Ke 16.12. klo 18 Joululaulujen toivekonsertti Itä-Savon striimaamana osoitteessa ita-savo.fi, nettiradiossa ja Järviradiossa 89,6 MHz. Kanttorit Katariina Kokkonen, Minna Malinen ja Minna Raassina esittävät yleisön etukäteen toivomia joululauluja ja kertovat toiveisiin liittyviä tarinoita. Ei yleisöä kirkkoon.
•    Tuomiokirkko on avoinna 17.-24.12. klo 15-19. Seurakunnan työntekijöitä paikalla.
•    Jouluaaton hartaus to 24.12. klo 13.30 suorana lähetyksenä Tuomiokirkosta. Lähetystä voi kuunnella osoitteessa savonlinnanseurakunta.fi ja Järviradion taajuudella 89,6 MHz
•    Jouluaamun jumalanpalvelus pe 25.12. klo 8 suorana lähetyksenä Tuomiokirkosta. Lähetystä voi kuunnella osoitteessa savonlinnanseurakunta.fi ja Järviradion taajuudella 89,6 MHz
•    Tapaninpäivänä Ommiin kanttorihen parempi messu  klo 10 Tuomiokirkosta radioidaan Yle1:n taajuudella ja on kuunneltavissa myös YleAreenassa.

Savonranta

•    Kirkko avoinna su 20.12. ja ke 23.12. klo 14-17. Seurakunnan työntekijöitä paikalla.

2020-12-10 11:41:00.0