Hotelliyrittäjä, Saimaa-ilmiö2026-hankkeen sytyttäjä Saimi Hoyer julistaa lomarauhan Savonlinnan Kerimäellä

12. kerran julistettava lomarauha välitetään tänä vuonna verkossa. Lomarauhan julistaminen Itä-Savo-lehden verkkosivuilla www.ita-savo.fi su 7.6.2020 klo 12.00

Oma julkaisu (17).png

Savonlinnan kaupungin tervehdys: kaupunginvaltuuston pj Anna-Kristiina Mikkonen

Seurakunnan tervehdys: rovasti, aluekappalainen Toivo Loikkanen

Lomarauhan julistaa: Hotelliyrittäjä, Saimaailmiö2026-hankkeen sytyttäjä Saimi Hoyer

Musiikki: Puruvesi-Seitsikko Jari-Matti Vänttisen johdolla, oopperalaulaja Petri Lindroos

Kerimäellä toteutettavan lomarauhan julistustapahtuman perinnettä jatketaan myös vuonna 2020 korona-ajan tuomin muutoksin. Lomarauhan julistaa tänä vuonna hotelliyrittäjä, Saimaailmiö2026-hankkeen sytyttäjä Saimi Hoyer. Saimi Hoyerin kutsumisella lomarauhan julistajaksi halutaan myös nostaa esille Savonlinnan ja Saimaan alueen kaupunkien kulttuuripääkaupunki-hanketta, jonka nimenä on Saimaa-ilmiö2026-hanke.

Lomarauhan julistustapahtuma välitetään tänä vuonna verkossa Itä-Savo-lehden verkkosivuilla. Vaikka Savonlinnan kesänavausviikonlopun tapahtumat jouduttiin peruuttamaan, päätettiin kuitenkin lomarauhan julistus toteuttaa verkon kautta.

Kerimäki ja koko Savonlinnan seutu ovat erityisesti kesäisin suosittua lomaseutua, jossa on paljon kesäasukkaita ja jonne saapuu paljon kotimaisia ja ulkomaisia matkailijoita. Korona-aikana on syntynyt paljon innostusta kotimaan matkailuun, mökkeilyyn ja mm. luontomatkailuun. Niitä Savonlinnan ja Saimaan alueen toimijat tarjoavat monenlaisien palveluiden ja pakettien muodossa.

Lomarauha on julistettu Kerimäeltä vuodesta 2009 alkaen. Idea lähti Kerimäen kunnaninsinöörinä toimineelta Jorma Mattiselta ja silloiselta Kerimäen kirkkoherralta Toivo Loikkaselta. Toivo Loikkanen toimi ensimmäisenä lomarauhan julistajana ja kirjoitti myös lomarauhan julistamisen tekstin. Lomarauhan julistajaksi kutsutaan joku julkishallinnon, yhteiskunnan, talouselämän, kulttuurielämän tai kirkon vaikuttaja. Tapahtuman järjestäjät miettivät ehdokkaat ja kutsuvat sopivaksi katsomansa henkilön.

Lomarauhan julistamisen yksi tausta on Suomen Turusta julistettava joulurauha. Lomarauhan julistuksen sisältö painottaa sitä, että kesää ja loma-aikaa vietettäisiin rauhallisesti, turvallisesti, toiset ihmiset ja ympäristö huomioiden. Julistus nostaa esille loman ja levon tarpeen ihmiselle.

Kukin lomarauhan julistaja voi muotoilla julistuksen sisällön myös itse, mutta lopussa on sama lomarauhan julistaminen joka vuosi.

Tapahtuman järjestäjinä toimivat:

Kerimäki-seura ry, Pääkanta-Säätiö sr ja Savonlinnan kaupunki sekä Kerimäen kappeliseurakunta/Savonlinnan seurakunta

Thu May 28 09:52:00 EEST 2020