Seurakunnilla mahdollisuus järjestää yli 50 hengen tilaisuuksia 1.6. alkaen

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat tarkentaneet ohjetta jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten osallistujamäärästä. Jumalanpalveluksiin sekä kirkkotilassa tapahtuviin kirkollisiin toimituksiin – kuten vihkimiseen, kasteeseen ja siunaamiseen – voi 1.6.2020 alkaen osallistua yli 50 henkeä.

Oma julkaisu (51).png

Yli 50 hengen osanottajamäärä on mahdollista edellyttäen, että tilaisuuksissa noudatetaan viranomaisten ohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä. Enimmäisosallistujamäärä on 500 henkeä, mutta tilaisuuksien henkilömäärä suhteutetaan aina yhden–kahden metrin turvavälein tilaan sopivaksi. Toimituksen jälkeen järjestettävät juhlat – kuten kastejuhlat, hääjuhlat sekä muistotilaisuudet – samoin kuin kodeissa tai muissa yksityistiloissa toteutettavat kirkolliset toimitukset ovat sen sijaan yksityistilaisuuksia. Niitä koskee näin ollen valtioneuvoston linjauksen mukainen 50 hengen enimmäisosallistujamäärä.

Jumalanpalvelukset Savonlinnan seurakunnassa 1.6. alkaen

Savonlinnan seurakunnassa jumalanpalvelukset alkavat sunnuntaina 7.6. Kirkkoihin voidaan ottaa vieraita seuraavasti:

Tuomiokirkko  260 henk.

Kerimäen talvikirkko 40 henk.

Kerimäen iso kirkko 300 henk. (parvet ei käytössä)

Rantasalmen kirkko 190 henk.

Enonkosken kirkko 125 henk.

Savonrannan kirkko 200 henk.

Punkaharjun kirkko  25 henk. (salissa 20 ja parvella 5)

Pääskylahden kirkko 40 henk.

Suntiot ja vahtimestarit valvovat, että määrä ei ylity. Turvaväleistä ohjeistetaan kirkoissa.

Myös ehtoollisen viettäminen on mahdollista. Alttarialueella noudatetaan 1-2 m turvaväliä. Ehtoollisviini tarjotaan kertakäyttöpikarista.

Konsertit kesä-elokuussa

Savonlinnan seurakunnan kesäkonsertit toteutetaan videoituna. Lisätietoa kesän konserttiohjelmasta vielä toukokuun aikana. Tämä järjestely koskee vain seurakunnan omia konsertteja ja konserttisarjoja. Seurakunnan tiloissa konsertteja järjestävät muut tahot tekevät päätökset omista järjestelyistään. Seurakunnan tiloissa on noudatettava tilakohtaisia henkilörajoja.

Konfirmaatiot

Konfirmaatiot järjestetään sovittuina ja jo koteihin ilmoitettuina päivinä. Mahdollisista uusista osallistujarajoista tiedotetaan koteihin ryhmäkohtaisesti.

Muistotilaisuudet, kastejuhlat, häät ja muut seurakunnan tiloissa järjestettävät yksityistilaisuudet

Nämä tilaisuudet ovat luonteeltaan yksityistilaisuuksia, joten niissä noudatetaan edelleen 50 henkilön rajaa. Tiloja varaavat vastaavat itse tilaisuuksien osallistujamääristä ja varotoimista. Seurakunta toivoo, että ohjeistettuja määriä noudatetaan. Osassa seurakunnan tiloista 50 henkilön tilaisuuksien järjestäminen ei ole mahdollista siten, että turvavälit toteutuvat. Tilakohtaisista henkilörajoista lisätietoa tilavarauksen yhteydessä.

Papit eivät osallistu muistotilaisuuksiin.

2020-05-20 12:04:02.0