Punaisen Ristin Savonlinnan osasto ja Savonlinnan seurakunta yhdistivät voimansa koronkriisistä kärsivien auttamisessa

Punaisen Ristin Savonlinna osasto lahjoittaa tuhansien eurojen arvosta ruokaa poikkeustilan koettelemille. Lahjoitukset jaetaan 25 euron arvoisina ruokaerinä. Avun tarvitsijoiden etsimisestä vastaa Savonlinnan seurakunnan diakoniatyö.

kuva_heli_ja_mari.jpg

Ruokajakelun toteuttivat spr:n vapaaehtoiset yhteistyössä diakoniatyöntekijöiden kanssa. Kuvassa Mari Järvisalo ja Heli Salkkola

Lahjoitusvarat ovat osin Punaisen Ristin Savonlinnan osaston omia varoja ja osin LähiTapiolan koko Suomen alueelle myöntämää avustusta. ”Avustusta on haettu eri paikkakunnilla erilaisiin kohteisiin, kuten auttavan puhelimen toimintaan ja ruokakuljetuksiin. Savonlinnassa haluttiin kohdentaa saatu apu paikallisesti ja ennen kaikkea sellaisille ryhmille, jotka helposti jäävät jo olemassa olevien ja hyvin toimivien avustusmuotojen ulkopuolelle.  Tällaisia ryhmiä ovat mm. opiskelijat, yksin elävät ja esimerkiksi koronakriisin takia äkillisesti lomautetut tai työttömäksi jääneet”, kertoo keräysjohtaja Heli Salkkola Punaisen Ristin Savonlinnan osastosta. ”Meille jäi aiemmin toteutetusta hankkeesta varastoon iso määrä Tokmannin lahjoittamia ämpäreitä ja keksimme pakata ruokatarvikkeet näihin ämpäreihin. Mukana on hyvin säilyviä kuivatuotteita, mutta myös tuoretuotteita, kuten leikkeleitä ja maitotuotteita. Ämpärit ovat elintarvikemuovia ja niitä voi käyttää vesikriisin sattuessa veden säilytykseen. Mukana löytyy ohje myös tähän.”

Diakoniatyö ohjaa avun perille

Ruoka-avun tarpeessa olevien  kartoittamisesta vastaa Savonlinnan seurakunnan diakoniatyö. Diakoniatyöllä on kattava tieto seudullamme avun tarpeessa olevista jo ennestään, mutta työn kautta kohdataan jatkuvasti myös uusia ryhmiä, joille ruoka-apua voidaan suunnata.

Ruokajakelu alkoi 23.4., jolloin jaettiin ensimmäiset 20 ruokaerää. Seuraava jakelu tapahtuu parin viikon päästä. Apua tarvitsevat voivat olla yhteydessä seurakunnan diakoniapäivystykseen, ma-pe klo 9-12 p. 044 555 2579.

2020-04-27 09:26:00.0