Tiekirkkokausi 2020 on peruttu koronaepidemian takia

Kerimäen iso kirkko ja Savonlinna Tuomiokirkko ovat avoinna vieraille kesä-heinäkuussa.

Kerimäen_kirkko_kesällä.jpg

Tulevan kesän 2020 Tiekirkkokausi kesäkuusta elokuuhun perutaan koronaepidemian vuoksi. "Tiekirkot ovat madaltaneet ihmisten kynnystä tulla kirkkoihin, ja ne ovat tarjonneet levähdyspaikan rauhaa ja arkkitehtonisia elämyksiä etsiville ihmisille. Onkin erityisen harmillista, että joudumme perumaan tulevan kesän tiekirkkokauden epidemian takia”, Kirkkopalvelujen kehityspäällikkö Jari Kupiainen sanoo.

Tiekirkot ovat luterilaisia ja ortodoksisia kirkkoja, jotka tarjoavat vierailijoille mahdollisuuden kuulla paikallisista perinteistä, historiasta, arkkitehtuurista ja taiteesta. Ne ovat olleet kesämatkailijoiden suosittuja tutustumiskohteita ja uusia kirkkoja on liittynyt tiekirkkotoimintaan vuosittain kasvava määrä. Viime kesänä vierailijoita palveli 269 kirkkoa ja niissä vieraili lähes 350 000 matkailijaa. Kesän 2019 tiekirkkokauden suosituimmat kohteet olivat Turun tuomiokirkko, jossa vieraili lähes 60 000 kävijää sekä Kallion kirkko Helsingissä, Valamon luostari, Kerimäen kirkko ja Oulun tuomiokirkko. Tiekirkkotoimintaa organisoi Kirkkopalvelut.

Vaikka Tiekirkkokausi perutaankin, seurakunnat voivat halutessaan pitää kirkkoja auki. Savonlinnan seurakunnassa kirkon ovat avoinna seuraavasti:

Kerimäen iso kirkko ja Savonlinnan tuomiokirkko ova avoinna kesä-heinäkuun ma-pe klo 11-18. Paikalla on opas tai srk:n työntekijä.

Lisäksi Tuomiokirkko on avoinna sunnuntaisin klo 11-13 ja Kerimäen kirkko sunnuntaisin klo 12-13.

(Muutokset mahdollisia)

Vierailua suunnitteleville tiedoksi, että kirkkoihin ei oteta yli 10 hengen ryhmiä elleivät rajoitukset muutu. Tulijoita pyydetään huomioimaan varotoimet (etäisyys toisista, käsihygienia, ei
tulla jos on sairaana tai oireilee).

Thu Apr 23 13:07:00 EEST 2020