Kirkolliskokous-ja hiippakuntavaalien ehdokasgalleria on avattu

Palvelussa voi tutustua ehdokkaiden perustietoihin, ehdokasesittelyihin ja valitsijayhdistyksiin.

Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalien Ehdokasgalleria on avattu ehdokasgalleria.evl.fi  -osoitteessa.

Kirkolliskokousvaaleissa on 712 ehdokasta, joista maallikkoja on 492 ja pappeja 221. Ehdokkaista naisia on 311 ja miehiä 401. Ehdokkaiden keski-ikä on 52 vuotta. Nuorin ehdokas on 18-vuotias ja iäkkäin 77-vuotias. 18-29-vuotiaita ehdokkaita on 37.

Vuoden 2012 kirkolliskokousvaaleissa ehdokkaita oli 777.

Kirkolliskokoukseen valitaan hiippakunnista 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita.

Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalit toimitetaan tiistaina 9. helmikuuta 2016. Vaaleissa äänestävät vuoden 2014 seurakuntavaaleissa valitut luottamushenkilöt maallikkoedustajat kirkolliskokoukseen ja maallikkojäsenet hiippakuntavaltuustoihin. Hiippakuntien papit puolestaan äänestävät pappisedustajat ja -jäsenet näihin toimielimiin. Sekä kirkolliskokoukseen että hiippakuntavaltuustoihin valitaan maallikko- ja pappisjäsenet neljäksi vuodeksi. Uusi toimikausi alkaa 1.5.2016 ja kestää 30.4.2020 asti.

Kirkolliskokous on kirkon ylin toimielin. Se käsittelee kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta.

Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Hiippakuntavaltuustolla on muun muassa oikeus tehdä esityksiä kirkolliskokoukselle.

Seuraa uutisointia

2016-01-11 09:04:55.0