Lohtuhuivihanke laajenee: Savonlinnan seudun kädentaito ry neuloo huiveja ja lohtusukkia pappien jaettavaksi

Savonlinnan seurakunta sai Savonlinnan seudun kädentaidot ry:ltä lahjoituksena yli 70 lohtuhuivia sekä yli 40 paria lohtusukkia, joita papit voivat antaa omaisille toimituskeskustelun yhteydessä tai surukodissa käydessään. Huiveissa ja sukissa on käytetty lempeitä, raikkaita ja valoisia värejä ”Sukat ja huivit eivät kuvaa surua, vaan lohtua”, kertovat Aulikki Vuori ja Arja Niiranen Savonlinnan kädentaidot ry:stä.
Aulikki Vuori ja Arja Niiranen

Savonlinnan seudun kädentaidot ry on Savonlinnan seudulla toimiva yhdistys, joka järjestää jäsenilleen mm. koulutuksia, näyttelyitä, työpajoja ja mahdollisuuksia itse tehtyjen käsitöiden myyntiin sekä tekee hyväntekeväisyyshankkeita eri toimijoiden kanssa. Yhdistys on aikaisemmin neulonut mm. sytomyssyjä syöpäpotilaille.

Nyt Savonlinnan seudun kädentaidot ry on lähtenyt mukaan lohtuhuivihankkeeseen.”Löysimme Nikolai-huivin ohjeen netistä viime kesänä. Sen jälkeen teimme koehuivin ja ryhdyimme neulomaan. Jäsenet ovat neuloneet huiveja omatoimisesti. Lisäksi olemme neuloneet marraskuusta asti myös yhdessä joka kuukausi pääkirjasto Joelissa järjestävässä ”Käsityö keskiviikko” -tapahtumassamme. Yhteensä huiveja on neulonut kymmenen jäsentämme”, Aulikki Vuori ja Arja Niiranen kertovat.

Savonlinnassa vapaaehtoisten neuvomia lohtuhuiveja jaetaan jo Sosterin palliatiivisen hoidon osastolla. Savonlinnan seudun kädentaidot ry:n lahjoittamat huivit tullaan jakamaan seurakunnan kautta. Papit kohtaavat surevia koko seurakuntamme alueella ja ovat yhteydessä myös niihin, joiden omainen on kuollut kotona tai on kotoisin jostain muualta. Näin lohtuhuiveja voidaan jakaa entistä laajemmin.

Savonlinnan seudun kädentaidot ry kutsuu sekä nykyisiä jäseniä että ihan kaikkia käsitöistä kiinnostuneita mukaan neulomaan. Alkuun pääsee osallistumalla pääkirjasto Joelin Miitti-kokoustilassa joka kuukauden viimeinen keskiviikko klo 16.30-18.30 järjestettävään Käsityökeskiviikko-iltaan. Yhdistys ottaa vastaan myös lankalahjoituksia neulojille. Lankoja voi tuoda tai postittaa Savonlinnan seurakunnan taloustoimistoon, Kirkkokatu 17, 57100 Savonlinna, avoinna ma-pe klo 9-13.

2020-02-11 15:24:00.0