Yhteisvastuu 2020 tukee vanhemmuutta: Savonlinnan seurakunnan keräystuotolla järjestetään maksutonta liikunnallista ohjelmaa syyslomalaisille

2.2.2020 alkava Yhteisvastuukeräys tukee vanhemmuutta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Kun vanhempi voi hyvin, lapsi voi hyvin. Tutkimusnäyttö osoittaa, että lapsen ja vanhemman välinen myönteinen suhde edistää lapsen kokonaiskehitystä.

Vanhemman yksinäisyys, stressi ja sosiaalisen tuen puute ovat riskitekijöitä lapsen myönteiselle kehitykselle. Tuen tarpeellisuudesta huolimatta monien vanhempien kokemus on, että he saavat liian vähän sosiaalista tukea ja huonosti apua vanhemmuuteen liittyviin haasteisiin. Toisaalta vanhempien stressiin liittyvät tutkimukset osoittavat, että sosiaalinen tuki auttaa vanhempia ja tukee koko perheen terveyttä erityisesti silloin, kun vanhemmilla on haasteita arjessa.

20% Yhteisvastuukeräyksen tuotosta käytetään paikallisseurakuntien kautta vanhemmuuden sekä lapsen ja vanhemman suhteen tukemiseen. Savonlinnan seurakunnan saamalla keräystuotolla järjestetään tänä vuonna maksutonta liikunnallista syyslomaohjelmaa lapsille ja perheille. Lahjoita Savonlinnan seurakunnan keräykseen tästä >>

20% keräysvaroista ohjataan vanhemmuutta tukevaan, vuonna 2021 käynnistyvään hankkeeseen. Siinä keskeisinä toimijoina ovat valtakunnalliset lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen erikoistuneet Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset ry. Hankkeella vahvistetaan vanhemmuutta sekä lapsen ja vanhemman välistä suhdetta kynnyksettömällä tuella ja yhteisellä tekemisellä kotona, koulussa ja harrastustoiminnassa. Hankkeessa levitetään myös muita vanhemmuutta tukevia hyviä käytäntöjä. Erityisenä kohderyhmänä ovat alakouluikäisten lasten perheet. Kotimaisen hankkeen yhtenä tavoitteena on luoda verkostomallista yhteistyötä vanhemmuuden tukemiseksi eri puolilla Suomea ja kaikenkokoisilla paikkakunnilla seurakunnan, kunnan ja järjestöjen kesken. Mukaan verkostoyhteistyöhön on kutsuttu laajasti nuoriso- ja kasvatustyön sekä lastensuojelun toimijoita.

60% keräystuotosta käytetään vanhemmuutta tukeviin toimintoihin kehitysmaissa Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

Keräys käynnistyy helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina 2.2.2020:
Keräyksen avajaisjumalanpalvelus Turun tuomiokirkosta Yle TV1:ssä klo 10.

Tasavallan presidentin keräyksen avauspuhe Yle TV1:ssä ja Radio Suomessa kello 12.

Seurakunnassamme järjestetetään helmi-maaliskuussa yli 20 Yhteisvastuutapahtumaa ja -tempausta. Katso tapahtumat >>

Lue lisää Yhteisvastuukeräyksestä >>

Tue Jan 28 09:29:00 EET 2020