Savonlinnan ensimmäinen Ekumeeninen kaupunkipyhiinvaellus kulki läpi kaupunkimme yli 150 vaeltajan voimin

Savonlinnan kristilliset seurakunnat järjestivät Pyhän Henrikin muistopäivänä 19.1., Ekumeenisen rukousviikon alkajaisiksi Ekumeenisen kaupunkipyhiinvaelluksen. Osanottajamäärä ylitti järjestäjien odotukset ja moni toivoi, että tapahtumasta muodostuisi vuotuinen perinne. Katso kuvat >>

lyhdyt_S.jpg

Yhteiskristillinen toiminta on Savonlinnan seudulla maanlaajuisestikin tarkasteltuna poikkeuksellisen tiivistä ja vilkasta: Viime vuosien aikana seurakuntien yhteisiä tilaisuuksia, kuten Loisto-messuja, yhteisiä seminaareja ja konsertteja on järjestetty säännöllisesti ja niihin ovat löytäneet tiensä sekä seurakuntien jäsenet että aivan uudet osallistujat.

Vuosi 2020 käynnistyi uudella hankkeella: Ensimmäistä kertaa järjestetty Ekumeeninen kaupunkipyhiinvaellus kutsui tutustumaan kaupunkimme kirkkoihin ja seurakuntien toimintaan. Vaellus käynnistyi Pyhien profeetta Sakariaan ja vanhurskaan Elisabetin kirkosta Talvisalon mäeltä ja jatkui Tuomiokirkon kautta Vapaaseurakuntaan ja Helluntaiseurakuntaan.

Matkaa tehtiin ristisaatossa. Ristin kantajana toimi Joose Pitkänen

Vaellus pysähtyi jokaisessa kirkossa noin 15 minuutin ajan. Ohjelmassa oli lyhyt puhe, rukous ja musiikkia. Talaisuuksien vetäjinä toimivat kirkkoherra isä Bogdan Grosu, Saimaan ortodoksinen seurakunta, kirkkoherra Sammeli Juntunen, Savonlinnan seurakunta, johtava pastori Timo Varuhin, Savonlinnan Vapaaseurakunta ja pastori Timo Alavainio, Savonlinnan Helluntaiseurakunta. Osallistujat pääsivät illan aikana tutustumaan jokaisen seurakunnan laulu- ja rukousperinteeseen. Kaikissa kirkoissa myös rukoiltiin yhdessä koko Savonlinnan seudun puolesta.

Vaelluksen tunnelma oli iloinen ja lämmin. Moni oli tuonut mukana omia lyhtyjä ja matkalla laulettiin vuorotellen eri seurakuntien lauluja. Osanottajamäärä ylitti järjestäjien odotukset ja moni osallistuja ehti jo illan aikana toivoa, että tästä muodostuisi jokavuotinen perinne.

Pyhien profeetta Sakariaan ja vanhurskaan Elisabetin kirkosta Talvisalon mäeltä. Kuvasssa Joose Pitkänen ja Jani Lamberg.

Kirkkoherra, isä Bogdan Grosu.

Kirkkoherra Sammeli Juntunen puhui ekumeniasta Savonlinnan Tuomiokirkossa.

Vapaaseurakunnan johtava pastori Timo Varuhin.

Helluntaiseurakunnan pastori Pastori Timo Alavainio, taustallaan taidelukiolaisten bändi.

Matka jatkuu Vapaaseurakunnasta Helluntaiseurakuntaan.

Mon Jan 20 10:23:00 EET 2020