Vapaaehtoisten valmistamat kastepuut otettiin käyttöön viidessä kirkossa

Seurakunnassamme käynnistyi keväällä 2019 Kastepuu-hanke, jonka tavoitteena oli kutsua vapaaehtoisia valmistamaan kastepuut kaikkiin kirkkoihin. Taitavia ja luovia tekijöitä löytyi ja puut otettiin käyttöön Enonkoskella, Kerimäellä, Punkaharjulla, Rantasalmella ja Savonlinnassa tulevana kasteen päivänä 12. tammikuuta. Katso kuvat upeista kastepuista!

Tekijöillä oli taiteellinen vapaus puiden ulkoasun ja toteutustavan suhteen. Hankkeen alussa järjestetyssä suunnittelukokouksessa tekijät sopivat yhteisiä linjauksia: Kaikki ryhtyivät suunnittelemaan seinälle ripustettavaa tekstiilityötä ja tavoitteena oli luoda kirkon värimaailmaan ja tunnelmaan sointuva kokonaisuus, jossa näkyisi myös oman alueen identiteetti. Yhdessä sovittiin myös, että puissa käytetään mahdollisimman paljon kierrätysmateriaaleja, joita löytyi sekä seurakunnan varastoista että tekijöiltä itseltään. Kastepuissa mm. käytöstä poistetut pöytäliinat sekä pääsiäisvaelluksen kulunut rekvisiitta ovat saaneet uuden elämän.

Seurakuntalaisetkin pääsivät osallistumaan hankkeeseen lahjoittamalla nappeja, joiden avulla kastettujen nimiä kiinnitetään puihin. Nappeja saapui satamäärin ja niitä on käytössä monissa puissa. Loput napit pääsevät pienten askartelijoiden käyttöön seurakunnan kerhoihin.

Jokainen seurakunnassamme kastettu vauva ja myös aikuisena kastettu saa nimensä kastepuuhun (lupa kysytään kasteen yhteydessä). Nimet koristavat puuta seuraavaan kasteen päivään saakka, jolloin nimen voi tulla noutamaan kirkosta muistoksi kasteesta.

Enonkoski

Tekijät: Raija Sopanen ja Eeva Liukko

Puu toteutettiin nk. lasimaalaustekniikalla, jota tekijät ovat opiskelleen Puruvesi-opistossa. Puussa on käytetty kierrätystekstiilejä, jotka tekijät ovat värjänneet itse.

Kerimäki

Tekijät: Laura Hannonen ja Sanni Rissanen.

Puu on koottu virkatuista pyöreistä lapuista villakangaspohjalle.

Punkaharju

Tekijät: Mervi Makkonen ja Seija Karvinen

Puu on tehty kankaasta vapaalla tekniikalla mm. tilkuista ommellen. Puu on tehty kierrätysmateriaaleista. Käytössä on mm. kankaita, joita on käytetty kappeliseurakunnan pääsiäisvaelluksen lavasteina.

Rantasalmi

Tekijät: Ryhmä vapaaehtoisia

Puu toistaa Rantasalmen kirkon Valopuu-valaisimien muotoa ja värimaailma on otettu kastemaljasta. Tekniikassa on yhdistetty huovutusta ja tilkkutyötä. Käytössä on kierrätyskankaita, jotka tekijät ovat itse värjänneet.

Savonlinnan Tuomiokirkko

Tekijät: Ryhmä Talvisalon koulun oppilaat luokilta oppilaat luokilta 8 a, 8b , 8d ja 8e opettajiensa Maarit Juntusen, Elina Lammassaaren ja Mari Suomalaisen johdolla. Mukana oli yhteensä yli 70 oppilasta.

Savonlinnan Tuomiokirkon puu on toteutettu tilkkumaalaustekniikalla. Oppilaat maalasivat vihreän sävyjä paperille ja sommittelivat maalatuista palasista puun suunnitelman. Puun muotoa ja tekniikka valittiin sitä ajatellen, että se pystyttään kokokamaan ison ryhmän kanssa.

Savonrannan puu otetaan käyttöön myöhemmin keväällä 2020.

Mon Jan 13 08:14:00 EET 2020