Pyhäinpäivän 2.11. tapahtumat seurakunnassamme

Pyhäinpäivä on meillä Suomessa hiljainen ja harras päivä, jolloin muistetaan poisnukkuneita läheisiä ja menneitä sukupolvia. Haudoilla käynti pyhäinpäivänä yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Kirkoissa pyhäinpäivä on viidenneksi suosituin kirkkovuoden pyhistä jouluaaton, ensimmäisen adventtisunnuntain, ensimmäisen joulupäivän ja kiirastorstain jälkeen. Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.  (lähde: evl.fi)

Seurakuntamme kirkoissa järjestettävissä pyhäinpäivän tilaisuuksissa luetaan vuoden aikana poisnukkuneiden seurakunnan jäsenten nimet.

Suositut Sinua en unohda -hetket hautausmaiden siunauskappeleissa tuovat lohtua ja toivoa muistoja täynnä olevaan päivään. Pääskylahden hautausmaalla on lisäksi tarjolla lämmikkeeksi nokipannukahvit klo 11.30 alkaen.

Enonkoski

klo 10 Sanajumalanpalvelus kirkossa. Luetaan viimeisen vuoden aikana kuolleiden nimet. Palveluksen jälkeen pyhäinpäivätilaisuus srk-talossa.
Su 3.11. ei messua.

Kerimäki

klo 10 Messu talvikirkossa. Vuoden aikana lepoon siunattujen muistaminen.
klo 11.30 Sinua en unohda -hetki, srk-koti. Lohdun ja toivon sanomaa laulujen,runojen ja puheiden kautta. Tilaisuuteen kutsutaan erityisesti kuluneen vuoden aikana läheisensä menettäneitä. Kahvit.

Punkaharju

klo 18 Pyhäinpäivän iltakirkko kirkossa. Hiljennymme muistelemaan vuoden aikana kuolleita rakkaitamme.

Rantasalmi

klo 18 Pyhäinpäivän iltakirkko kirkossa. Tilaisuudessa luetaan vuoden aikana poisnukkuneiden seurakunnan jäsenten nimet ja sytytetään muistokynttilä läheiselle. Lopuksi syttyy yhteinen kynttilä myös muille Rantasalmella siunatuille.

Savonlinna

klo 10 Messu Tuomiokirkossa.
klo 13 Sinua en unohda -hetki, Pääskylahden kappeli. Nokipannukahvit ennen tilaisuutta klo 11.30 alkaen.
klo 13 Sinua en unohda -hetki, Ahvensalmen
hautausmaa.
klo 14.30 Sinua en unohda -hetki,
Varparannan hautausmaa.
klo 15 Sinua en unohda -hetki, Talvisalon kappeli.
la 2.11. klo 18 Sinua en unohda -iltamusiikki
Tuomiokirkossa. Tilaisuudessa luetaan vuoden aikana poisnukkuneiden tuomiokirkkoseurakunnan jäsenten nimet.

Savonranta

klo 10 Pyhäinpäivän kirkko kirkossa. Luetaan vuoden aikana kuolleiden nimet ja sytytetään kynttilät.
Kirkkokahvit srk-kodilla.

2019-10-24 09:13:00.0