Savonlinnan seurakunnan kirkkovaltuusto määräsi 1.10. kokouksessaan tuloveroprosentin vuodelle 2020

Savonlinnan seurakunnan kirkkovaltuusto päätti 1.10. kokouksessaan, että seurakunnan veroprosentti nousee 1,5 %:sta 1,6 %:iin. Esimerkiksi 25 000 euroa vuodessa ansaitsevan kirkollisvero nousee 2,08 euroa / kk ja 40 000 euroa ansaitsevan 3,33 euroa / kk.

Savonlinnan seurakunnan talousarviovuosi 2019 on 4. alijäämäinen tilivuosi. Kirkkohallitus edellyttää, että tulojen ja menojen on oltava tasapainossa kolmen vuoden suunnittelukauden tai perustellusta syystä tätä pidemmän, kuitenkin enintään viiden vuoden ajanjakson aikana. Seurakunta on jo saavuttanut merkittäviä säästöjä mm. henkilöstömenoista sekä toiminnan kulujen leikkaamisesta. Huhtikuussa ja elokuussa 2019 järjestetyissä valtuutettujen ja viranhaltijoiden yhteisissä talousseminaareissa haettiin erilaisia ratkaisuja talouden tasapainottamiseen ja laskelmien mukaan talouden tasapaino on nyt saavutettavissa maltillisella veronkorotuksella yhdistettynä muihin keinoihin.

”Talouden alijäämä johtuu suurten seurakuntaliitosten myötä muodostuneesta uudesta toimintaympäristöstä, johon seurakunnan toiminta ja palvelut on sopeutettu nopealla aikataululla. Myös aluetta koetellut muuttotappio näkyy seurakunnan taloudessa. Tavoitteemme on säilyttää palvelut nykyisellä tasolla ja tasa-arvoisesti kaikkien saatavilla koko laajan seurakuntamme alueella. Veronkorotus ei ole ainoa keino, jolla taloutta tasapainotetaan. Säästöjä haetaan uudesta kiinteistöstrategiasta, investointisuunniltelmasta sekä edelleen henkilöstön luontaisesta poistumasta. Lisäksi seurakunta myy 40 kappaletta omistamiaan Suur-Savon Sähkön osakkeita. Myös tilavuokriin ja hautausmaksuihin voi tulla pieniä korotuksia. Näillä keinoilla vuoden 2020 tilikauden tulos saataisiin positiiviseksi”, arvioi talousjohtaja Heli Muhonen.

Savonlinnan seurakuntakuntaan vuosina 2013 (Enonkoski, Kerimäki, Punkaharju) ja 2016 (Rantasalmi) liittyneiden kappeliseurakuntien veroprosentti laski liitoksen myötä.

2019-10-01 19:59:00.0