Pihlajaniemen koulun oppilaat istuttivat 1500 puun tainta seurakunnan metsäpalstalle

Pihlajaniemen koulun vieressä sijaitseva seurakunnan metsäpalsta on kokenut kovia: ensin iski Asta-myrsky ja sen jälkeen huomattiin, että puusto on pahasti lahonnutta. Metsä on nyt saanut uuden alun. Noin kahdeksan hehtaarin suuruiselle alueelle on istutettu uudet puun taimet. Hehtaarin suuruisen alan istutustyöstä vastasi Pihlajaniemen koulu. Kun pienimmät talkoolaiset lähtevät yläkouluun, nyt istutetut taimet ovat jo 6-7 metrin korkuisia puita.

Idea yhteistyöstä koulun kanssa syntyi seurakunnassa jo edellisen talousjohtajan Kari Virtasen aikana. Istutustalkoiden toteutusta ryhtyivät vetämään seurakunnan kiinteistöpäällikkö Sylvi Mononen ja talousjohtaja Heli Muhonen. Idea oli koulun mielestä niin loistava, että mukaan lähti rehtori Pekka Poutasen johdolla koko koulun väki. Mukana oli noin 150 oppilasta opettajineen.

Koululaiset seuraavat metsän kasvua tulevina vuosina

Istutustyötä ohjeisti ja johti asiakkuuspäällikkö Harri Huupponen Etelä-Savon metsänhoitoyhdistyksestä. Aamu alkoi metsänhoidon perusasioiden kertauksella, jonka jälkeen siirrytiin maastoon. Oppilaat jakautuivat kolmeen ryhmään ja jokainen ryhmä sai MHY:n väeltä perusteellisen opastuksen istutustyöhön. Koululaisten istutettavaksi oli valittu hehtaarin suuruinen ala ja noin 1500 koivuntainta. Loput seitsemän hehtaaria istutettiin MHY:n toimesta.

Työt sujuivat pienestä tihkusateesta huolimatta joutuisasti ja iloisella meningillä. Lounasaikaan mennessä osa ryhmistä oli jo istuttanut omat taimensa. Työ metsän parissa ei päättynyt yhteen aamupäivään: Koululaiset tulevat seuraamaan metsän kasvua eri oppiaineiden puitteissa. Kun nyt pienimmät mukana olleet oppilaat lähtevät yläkouluun, taimet ovat kasvaneet 6-7 metrisiksi puiksi.

Lahotuhot kuriin puulajin vaihdolla

Pihjalaniemeläiset ovat tottuneet näkemään rinteellä kuusimetsän, mutta nyt tilalle nousee koivua. Puulajin vaihtoon päädyttiin metsästä löytyneiden lahotuhojen takia. Kuusta ja koivua lahottavat eri lahottajasienet ja nyt kasvavalla metsällä on paremmat mahdollisuudet säilyä ilman tuhoja.

Arboretumissa voi seurata yli kymmenen puulajin kasvua

Aukun yläosaan on istutettu arboretum, puulajipuisto, jossa voi seurata yli kymmenen puulajin kasvua. Puistosta löytyvät vaahtera, kynäjalava, vuorijalava, metsälehmus (mikrol.),  pihtoja (korean, palsami, siperian), mustakuusi, serbiankuusi, tervaleppä sekä mikrolisätyt erikoismuodot riippa-, taalain- ja punakoivusta.

Harri Huupponen (vas.), MHY:n väki sekä seurakunnan talousjohtaja Heli Muhonen (toisena oikealta) ja kiinteistöpäällikkö Sylvi Mononen valmiina talkoisiin.

Aamu alkoi perusteellisella opastuksella.

Talkoot täydessä vauhdissa. Metsän kasvua voi tulevina vuosina seurata vaikka koulun pihalta käsin.

Hienosti sujuu!

2019-06-04 12:36:00.0