Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti julistaa lomarauhan Kerimäellä

Helluntaisunnuntaina 9.6. julistetaan lomarauha jälleen maahamme Kerimäeltä, maailman suurimman puukirkon pääovelta. Lomarauhan julistaa tänä vuonna Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti. Tapahtuma järjestetään 11. kerran!

Lomarauha on julistettu Kerimäeltä vuodesta 2009 alkaen. Idea lähti Kerimäen kunnaninsinöörinä toimineelta Jorma Mattiselta ja kirkkoherra Toivo Loikkaselta. Tapahtumaa kehiteltiin sitten yhteistyössä seurakunnan ja Kerimäen alueen muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäisenä lomarauhan julistajana toimi silloinen Kerimäen kirkkoherra Toivo Loikkanen, joka kirjoitti myös lomarauhan julistamisen tekstin.

Lomarauhan julistajina ovat toimineet menneinä vuosina: kirkkoherra Toivo Loikkanen, seutujohtaja Marjukka Aarnio, arkkipiispa emeritus Jukka Paarma, piispa Seppo Häkkinen, ylijohtaja Elli Aaltonen, arkkiatri Risto Pelkonen, maakuntajohtaja Pentti Mäkinen, ylijohtaja Pekka Häkkinen, piispa emeritus Eero Huovinen ja kansanedustaja Hanna Kosonen. Lomarauhan julistajaksi kutsutaan joku julkishallinnon tai yhteiskunnan vaikuttaja tai kulttuurielämän tai kirkon vaikuttaja.

Tänä vuonna lomarauhan julistustapahtuma laajenee kirkonmäki-picnic oheistapahtumien myötä. Kirkonmäellä on kesäistä musiikkia, Kerimäki-seura myy kahvia ja Puruveden Kala-Harrit paistettuja Puruveden muikkuja. Lapsille on pientä maksua vastaan tarjolla pomppulinna, paintball-tarkkuusammuntaa sekä kirkkopuiston alaosassa voi kieriä Zorb-pallon sisällä. Ennen lomarauhan julistusta on helluntain messu ja Suvilinnun laulu yhteislaulutilaisuus maailman suurimmassa puukirkossa. Tarjolla on myös maksullinen retki Hytermään, ”Romu-Heikin” saareen (ennakoilmoittautuminen).

Kirkonmäellä voi nauttia myös omista eväistä ja Tapuli-kahvila sekä Kaivopirtti ovat myös avoinna.

Tapahtuman pääjärjestäjinä toimivat:

Kerimäen kappeliseurakunta/Savonlinnan seurakunta ja Kerimäki-seura ry

2019-05-28 14:30:00.0