Punkaharjun kappelineuvoston jäsenten vaali suoritetaan uudelleen

Punkaharjun kappelineuvoston jäsenten ja varajäsenten vaali toimikaudelle 2019-22 suoritettiin ensimmäisen kerran Savonlinnan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksessa 15.1.. Kokouksen jälkeen on käynyt ilmi, että kappelineuvoston kokoonpano ei noudata  kirkkolain mukaista sukupuolikiintiötä, joka takaa vähintään 40% edustuksen vähemmistönä olevalle sukupuolelle. 15.1. valitussa kappelineuvostossa naiset olivat yliedustettuna.

Tapahtunut virhe johtuu lain tulkinnasta. Kappelineuvoston jäseniä valittaessa oli virheellisesti oletettu, että sukupolikiintiöön lasketaan myös varajäsenet. Sukupuolikiintiön tulee kuitenkin toteutua varsinaisten jäsenten piirissä.

Punkaharjun kappeliseurakunnan jäsenten vaali suoritetaan uudelleen Savonlinnan seurakunnan kirkkovaltuuston kokouksessa tiistaina 12.2.

2019-01-31 12:00:00.0