Kirkkomusiikkiviikon tilaisuudet keräsivät yli 1300 vierasta

Savonlinnan kirkkomusiikkiviikoa vietettiin loka-marraskuun vaihteessa 30.10.-6.11. Kymmenen musiikkitilaisuuden sarja keräsi mukavasti yleisöä. Konsertteihin osallistui yhteensä 1335 vierasta.
Kirkkomusiikkiviikko_insta_L.jpg

Eniten yleisöä kiinnosti Suomalaisen barokkiorkesterin Vivaldi-konsertti tuomiokirkossa 6.11. Kreeta-Maria Kentalan johtamaa orkesteria saapui kuulemaan yli 270 musiikinystävää. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun FIBO vieraili Savonlinnassa koko orkesterin voimin.

Kirkkomusiikkiviikolla kuultiin myös yksi kantaesitys, kun savonlinnalaisen Olli Tuunasen Missa a Cappella kuultiin ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan Savonlinna Kuoron esittämänä. Viikon yllätyksestä vastasi seurakunnan johtava kanttori, Minna Raassina. Raassina otti kymmenen päivän varoitusajalla haltuunsa solistin roolin Savonlinnan orkesterin konsertissa 4.11.. Alunperin urkusolistiksi odotettiin Petur Sakaria, mutta hän joutui perumaan saapumisensa viime hetkellä.

Kirkkomusiikkiviikon keskelle sijoittui jälleen pyhäinpäivä, yksi suomalaisen kirkkovuoden suostuimmista pyhistä. Pyhäinpäivänä järjestettiin yhteensä viisi musiikkipainotteista Sinua en unohda -hetkeä. Tilaisuuksia varten kanttorit olivat säveltäneet osin myös aivan uutta musiikkia. Sinua en unohda -hetkiin osallistui lähes 500 vierasta.

Tänä vuonna kirkkomusiikkiviikolla järjestettiin ensi kertaa konserttiesitely jokaisesta tuomiokirkossa järjestetystä konsertista. Esittelytilaisuuksissa Minna Raassina jututti illan esiintyjiä.

Vuonna 2019 Kirkkomusiikkiviikoa vietetään 27.10.-3.11.

2018-11-08 14:17:00.0