Oopperajuhlamessu Olavinlinnassa heinäkuun toisena sunnuntaina

oopperajuhlamessu_cmyk_XL.jpg

Perinteinen oopperajuhlamessu järjestetään sunnuntaina 8.7. klo 10 Olavinlinnassa.

Tänä vuonna messun musiikista vastaa kirkkomuusikko Mika Siekkinen. Mukana on Savonlinnan seurakunnan kirkkokuorojen laulajista koottava suurkuoro, jossa on yhteensä noin 40 laulajaa. Säestäjänä toimii Savonlinnan orkesteri. Messun virret valitaan sekä kirkkovuoden ajankohta että virren musiikillinen puoli huomioiden. Tänä kesänä veisataan virret 544, 130, 323, 907, 318, 228 ja 959.

Kuoron lisäksi messussa kuullaan tenori Ilkka Hämäläistä. Hämäläinen esiintyy myös Patarouva-oopperassa, jossa hän laulaa Tšekalinskin roolin.

Oopperajuhlamessun liturgina toimii Punkaharjun aluekappalainen Henrik Koponen. Valtavasta vierasmäärästä huolimatta messu pystytään toteuttamaan järkevässä ajassa, sillä ehtoollista jaetaan peräti viidessä eri pisteessä.

Messu tulkataan viittomakielelle. Tulkkaus tapahtuu B-katsomon edessä. Lähiliikenteen kirkkokyydit kulkevat Olavinlinnaan. Katso reitti täältä.

Tänä kesänä Oopperajuhlamessussa saarnaa Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi. Salmi saapuu Savonlinnaan viimeisen virkavuotensa loppupuoliskolla. Hän on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle marraskuussa 2018. Salmi on oopperan ystävä ja tuttu vieras juhlilla. ”Savonlinna ja ooppera kuuluvat Suomen kesään. Tuttavat kysyvät toisiltaan kesäisin tavatessaan ’Oletteko jo käyneet Savonlinnassa?”, Salmi kertoo. ”Olen oopperan suhteen kaikkiruokainen. Kaikki oopperat kiinnostavat ja jokainen on omalla tavallaan hieno. Erityisesti mieleen ovat jääneet mm. Helmenkalastajat, Oopperan kummitus ja Don Giovanni. Oopperassa taidemuotona minua kiehtoo se, miten näennäisesti pinnallisten tarinoiden avulla käydään läpi koko ihmiselämä.”

Millaista saarnaa savonlinnalaiset voivat piispalta odottaa? ”Hyvä saarna kertoo omakohtaisesti eletyn tarinan. Parasta on, kun voi jakaa kokemuksensa ja siirtää sen eteenpäin toiselle ihmiselle, opastukseksi ja lohduksi matkalle.”

2018-06-27 08:34:00.0