Kerimäen kirkon 170-vuotissyntymäpäiviä juhlittiin 10.6. yli 500 vieraan voimin

Juhlat alkoivat käynnillä kirkonrakentaja A.M. Tolpon haudalla, jonka jälkeen vuorossa olivat juhlamessu, lounas sekä kakkukahvit ja kirkkojuhla. Päivän päätteeksi julistettiin valtakunnallinen lomarauha Kerimäen kirkon ovelta.

Päivän tapahtumiin osallistui yhteensä lähes 600 vierasta. Juhlapäivää kunnioitti läsnäolollaan myös hiippakuntamme piispa Seppo Häkkinen sekä ryhmä Mikkelin hiippakunnan vieraaksi saapuneita Unkarin luterilaisen kirkon edustajia.

Kirkon juhlamessussa saarnannut Häkkinen kiteytti päivän tunnelman osuvasti:

"Tämä kirkkorakennus on saanut palvella kerimäkeläisiä 170 vuoden ajan. Täällä on pidetty lukuisia jumalanpalveluksia, rukoushetkiä, konsertteja ja tilaisuuksia. Täällä on kastettu, konfirmoitu, vihitty ja siunattu hautaan tuhansia seurakuntalaisia. Lukemattomat ihmiset ovat täällä rukoilleet, laulaneet, kuunnelleet Jumalan sanaa ja nauttineet ehtoollista, saaneet voimaa elämän arkeen ja eväitä kristityn vaellukseensa kohti taivasta. Kirkon rakennusvaiheet ja 170 vuotta sen jälkeen ovat tehneet tästä rukouksen paikan ja kotikirkon. Sen merkitys on suuri ja arvo korvaamaton. Siksi meidän nykysukupolven tehtävä on pitää huolta kirkosta, jotta se säilyy lapsillemme ja lastenlapsillemme."

Savonlinnan seurakunta ja Kerimäen kappeliseurakunta kiittävät lämpimästi kaikkia juhlassa mukana olleita sekä tapahtumia verkossa ja lehdissä seuranneita. Erityiskiitos upeille vapaaehtoisille, lukuisille kuorolaisille sekä esiintyjille.

”--- Senpä suokohon Jumala,

Sallikoon suloinen Luoja,

Että tässä huonehessa,

Tässä paikassa pyhässä

Sinun siunattu sanasi

Tuottaisi hyvän he'elmän,

Eikä sammuisi surussa,

Tien ohessa tallattaisi,

Eikä orjantappuroihin

Tukahtuisi turmiollen,

Vaan se tuottaisi tuhannet,

Saattaisi sa'at he'elmät,

Josta herkkuja hyviä

Kaikki me karitsan häissä

Saamme taivahan talossa

Aina nautita ilolla. ---”

Pietari Makkonen: Runo Kerimäen kirkosta

Kunnikäynti kirkonrakenta Tolpon haudalla

Kerimäen kirkkokuoron harjoitukset täydessä vauhdissa ennen juhlamessua. Messussa kuultiin seurakunnan juhlakuoroa, jossa oli mukana laulajia useista eri kuoroista, Rantasalmen Aikamiehiä sekä dc. Sinikka Litmasta.

Kerimäen pitäjäteatterin väkeä jakamassa virsikirjoja perinneasuissa

Ristisaatto saapumassa kirkkoon

Juhlamessussa liturgina toiminut rovasti Toivo Loikkanen ja piispa Häkkinen

Ristisaatto saapuu kirkkoon

Ehtoolliselle osallistui 440 vierasta.

Kaikki juhlamessussa palvelleet yhteiskuvassa talvikirkon puolella

Maittavan keittolounaan tarjoili Kerimäki-Seura ry:n väki

Soppajonossa ehti vaihtaa kuulumisia

Syntymäpäiväsankari ja vieraat kakkukahveilla

Trio Gambaamo herkisti kuulijat

Kirkkojuhlassa kuultiin osia kirkonrakentaja A.M.Tolposta kertovasta oopperasta. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun yleisö sai kuulla valmisteilla olevaa teosta.

Puruvesi Seitsikko musisoi lomarauhan julistuksessa

Hanna Kosonen ja Eija Stenberg valmiina lomarauhan julistukseen