Kerimäen kirkko täyttää 170 vuotta. Juhlia vietetään 8.-10.6.

Kerimäen iso kirkko täyttää 170 vuotta. Arkkitehti A. F. Granstedtin suunnittelema ja Axel Magnus ja Theodor Tolpon urakoima kristikunnan suurin puukirkko saatiin valmiiksi syyskuussa 1847 ja 11.6.2018 tulee kuluneeksi tasan 170 vuotta kirkon vihkimisestä käyttöönsä.

Kirkon syntymäpäiviä juhlitaan 8.-10.6. Järjestelyistä vastaavat yhdessä Kerimäen kappeliseurakunta ja Savonlinnan seurakunta. Myös hiippakuntamme piispa saapuu juhlistamaan Kerimäen kirkkoa. Piispa Seppo Häkkinen saarnaa sunnuntain juhlamessussa.

Kirkon syntympäivää vietetään kirkon rakentajia kunnoittaen, kirkon historiaa muistellen sekä elävästä nykyhetkestä iloiten. Kerimäen kirkko ei ole ainoastaan historiallinen nähtävyys vaan elävä ja toimiva pyhäkkö ja osa koko seutukuntamme identiteettiä.

Lämpimästi tervetuloa juhlimaan ison kirkon historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta!

Perjantaina 8.6.

klo 19 Ilkka Vainion Ystävän risti -konsertti

Liput 25 euroa, ennakkoon Ticketmaster: www.ticketmaster.fi tai 0600 10800 (1,98 e/min+pvm) tai 1 h ennen konserttia ovilta.

klo 21 alkaen Kirkkoyö

Perjantaina on tarjolla ainutlaatuinen mahdollisuus yöpyä maailman suurimmassa puukirkossa. Saapuminen talvikirkon kautta

klo 21 alkaen. Iltavirsi ja yhteinen iltarukous klo 22. Hiljaisuus

klo 23-07. Yöpyjien käytössä kirkkosali (alakerta) sekä kaksi vessaa (toimivat myös pukeutumistiloina). Varusteiksi retkipatja sekä muut yöpymisvälineet (seurakunta ei järjestä patjoja /peittoja) sekä omat eväät. Kirkossa on paikalla valvoja. Alle 15 v huoltajan kanssa.

Sunnuntai 10.6.

klo 9.15 Käynti kirkonrakentaja A. M. Tolpon haudalla

Lyhyet muistosanat, virsi ja rukous

klo 10 Juhlamessu isossa kirkossa

Saarna Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen. Liturgina rovasti Toivo Loikkanen, avustava pappi Sanni Rissanen.

Seurakunnan juhlakuoro johtajana Mika Siekkinen, kanttoreina Maria Padatsu ja Katariina Kokkonen, urkurina Minna Malinen, oopperalaulaja Petri Lindroos, Pauliina Ahokas, trumpetti

Messun jälkeen keittolounas kirkonmäellä.

Lounaan hinta 5 euroa. Seurakunta tarjoaa kakkukahvit.

klo 12.30 Kirkkojuhla

Oopperalaulaja Petri Lindroos, Trio Gambaamo,

Kerimäen kirkkokuoro ja dc. Sinikka Litmanen,

"Minun kirkkoni" -piirustus- ja runokilpailujen palkitsemiset,