Suomalainen messu toteutetaan seurakunnassamme yli 100 esiintyjän voimin

Suomalaisen Messun juhlaversio tekee kunniaa satavuotiaalle isänmaalle. Messu toteutetaan seurakunnassamme yli sadan esiintyjän voimin. Mukana on suurkuoro, soitinyhtye ja tanssiryhmä.

Lasse Heikkilän säveltämä Suomalainen Messu on ehtoollismessun muotoon rakennettu sävelteos. Suomalaisen Messun laulut ja instrumentaalinumerot vierailevat monissa musiikkityyleissä pohjalaisesta uhosta Itä-Suomen iloisuuteen. Musiikki yhdistettynä esiintyjien taakse heijastettavaan kuvamateriaaliin herättää eloon satavuotiaan Suomen ilot ja surut. Tunnelmien kirjo yltää haikeudesta rempseään riehakkuuteen. Messun suomalaiset juuret ovat syvällä maassa, jossa on kautta aikojen opittu turvaamaan Taivaan Jumalaan.

Kanttori Maria Padatsu on ollut mukana Savonlinnan seurakunnan messuprojektissa aina sen alkuvaiheista asti: ”Halusimme juhlistaa itsenäisyyden juhlavuotta ja tarjota vapaaehtoisillemme innostavan ja helpon tavan tulla mukaan toimintaan. Tekemisen ilo ja into on yllättänyt meidät kaikki. Messua on toteuttamassa laulajia viidestä eri kuorosta. Mukana ovat Kerimäen kirkkokuoro, Kerimäen naislaulajia, Savonlinnan gospelkuoro, Enonkosken gospelryhmä sekä Lapsikuoro Loiske. Lisäksi messukuoroon ilmoittautui kymmeniä vapaaehtoisia. Lasten tanssiryhmässä on 11 pientä esiintyjää ja Pekka Hautakankaan luotsaamassa bändissä viisi jäsentä. Kaiken kaikkiaan esiintyjiä on yli sata. Savonlinnan seurakunnasta mukana on kaksi liturgia, kolme kanttoria sekä kaksi lasten tanssiryhmän ohjaajaa. Messua tehdään yhteiskristillisesti, useiden seurakuntien yhteistyöllä. ”

”Suomalaisessa messussa pääosaa esittää musiikki. Laulut ovat osa liturgiaa. Kokonaisuus maalaa suomalaisen sielunmaiseman, koskettaen, liikuttaen ja ilahduttaen. Hienoa Suomalaisessa messussa on se, että se on yhteinen kokemus ja jokainen vieras on osa kokonaisuutta: mukana saa laulaa ja tunnelmassa saa elää mukana! Luvassa on ikimuistoinen elämys sekä esiintyjille että messuvieraille.”

Suomalainen messu Savonlinnan Seurakuntakeskuksella sunnuntaina 26.11. klo16  sekä Kerimäen Talvikirkossa keskiviikkona 29.11. klo 18.

Lisää tietoa Suomalaisesta messusta: suomalainenmessu.fi

2017-11-06 15:19:50.0