Kirkko täyteen tapahtuman messu täytti Kerimäen kirkon

Juhlava messu huipensi reformaation merkkivuoden päätapahtuman ja sää suosi kirkonmäellä. Tapahtuma päättyi lomarauhan julistamiseen.
Kuva messusta 11.6.2017 ehtoolliselle kutsu.htm

Kirkko täyteen! tapahtuman ja Pyhän Kolminaisuuden päivän juhlamessu huipensi lauantaina alkaneen reformaation merkkivuoden tapahtuman. Maailman suurimpaan puukirkkoon kokoontui hieman reilut 1000 seurakuntalaista messuun, jossa palveli suuri joukkoa työntekijöitä ja seurakuntalaisia.

Messussa saarnasi Kallion kirkkoherra Teemu Laajasalo. Hän aloitti alueen ihmisiä puhuttelevasti Kerimäen kirkon historiasta. Messupäivänä tuli päivälleen 169 vuotta kirkon vihkimisestä, joka tapahtui siis 11.6.1848. Saarna jatkui pohdinnalla kirkon merkityksestä: Kirkko rakennuksena edustaa ihmisille toisen todellisuuden läsnäoloa. Saarna päätyi siihen, että vankinkin puu voi sortua, mutta päivän evankeliumissa tuodaan esille Jeesus-runko, joka kestää ja johon olemme liitetyt.

Suurkirkkokuoro ja seurakunnan kanttoreiden laulu ja musiikki antoivat vahvan aineksen messuun. Sitä täydensi kerimäkeläisen nuoren soittajan, Pauliina Ahokkaan  trumpetilla soittama musiikki. Lapset saivat olla pyhäkoulussa Talvikirkon puolella lastenohjaajien hyvässä ohjauksessa.

Messun jälkeen väki kokoontui aurinkoiselle kirkonmäelle ja kirkkopuistoon lounaalle, kirkkokahveille ja harjoittamaan "seurustelun sakramenttia".

Tapahtuman ja päivän ohjelman päätteeksi julistettiin lomarauha maailman suurimman puukirkon pääovelta. Sen julisti emerituspiispa Eero Huovinen. Kaupungin tervehdyksen toi uusi elinkeinojohtaja Janne Weander ja seurakunnan tervehdyksen aluekappalainen, rovasti Toivo Loikkanen. Esilaulajana toimi oopperalaulaja Petri Lindroos, säestyksestä ja musiikista huolehti Puruvesi Seitsikko.

Tapahtuma onnistui järjestäjien ja osallistujien ensiarvioiden mukaan hienosti. Erityisesti sunnuntain osallistujamäärä ilahdutti. Lauantaina tunnelma oli hyvä ja kuullut puheenvuorot ja paneelikeskustelut olivat sisällöltään antoisia ja vahvoja.

Kirkkoherra Sammeli Juntunen kiitti lopuksi kaikkia tapahtumaa ja messua eri tavoin rakentaneita ihmisiä ja tahoja.

2017-06-11 15:06:01.0