Kirkko täyteen tapahtuman ensimmäinen päivä onnistui

Päivän ohjelmassa mielenkiintoisia puheenvuoroja ja aurinkoisia taukohetkiä Kerimäen kirkonmäellä
Kuva kirkko täyteen avauksesta_THUMB.jpg

Reformaation merkkivuoden päätapahtuma Kirkko täyteen! käynnistyi ja sujui lauantaina hyvissä merkeissä. Aamulla kirkossa näytti vielä hetken ennen tapahtuman alkua melko tyhjältä, mutta väkeä tuli avajaisiin reilut 200 henkeä.

Piispa Eero Huovinen puhui saarnasta tavalla, joka ei nukuttanut. Piispa otti esille neljä teesiä: Rakasta kuulijoitasi, saarnaa sanaa, märehdi ja ole yksinkertainen. Katolisesta kirkosta vieraana oleva domikaaniveli Gabriel Salmela vastasi yhtä mielenkiintoisella tavalla. Hän kertoi saarnan neljästä kriteeristä.

Iltapäivän aluksi evankelista Ilkka Puhakka toi tavalleen uskollisena hyvin elävästi esille teeman "miten julistan evankeliumia". Teemu Laajasalo ja Sammeli Juntunen pitivät pariesitelmän siitä, mitä reformatorinen saarna voisi olla tänä päivänä. Kysymys asian käytännön toteuttamisesta jäi vielä jatkomietiskelyyn. Lopuksi paneelikeskustelussa pohdittiin, miten ja miksi Jumalan sana vaikuttaa. Esitysten lomassa kuultiin Trio Gambaamon upeana musisointina virsiä vanhoin sovituksin.

Kirkonmäellä ja kirkkopuistossa oli ruokailua ja kahvittelua sekä myyntipöytiä ja oheisohjelmaa. Teatteri Fennica esitti katkelmia Lutherin elämästä. Ilta huipentui johtavan kanttorin Minna Raassinan urkukonserttiin, musiikkimatkaan maailman ympäri.

2017-06-10 17:03:01.0