Tuomiokirkon tornin ensikorjaukset tehty

Savonlinnan Tuomiokirkon torni korjattiin heti samana päivänä, kun salama oli iskenyt siihen torstaina 25.5. neljän jälkeen iltapäivällä. Yön aikana vapaapalokunta kävi tarkistamassa tilanteen kahden tunnin välein. Suurimmat vauriot koituivat kirkon sähkölaitteistolle.
IMG_5533_XL.jpg

Torstaina iltapäivällä Savonlinnan Tuomiokirkkoon iskenyt salama sytytti palon kirkon tornin puiseen sisäkattoon. Kirkon oman automaattisen hälytysjärjestelmän tekemän vikailmoituksen ja työntekijän tekemän ilmoituksen perusteella paikalle tullut Etelä-Savon pelastuslaitos sammutti tulen.

Sammutustöiden aikana tornin huoltoluukku oli auki ja sisään laskettiin noin 1000 litraa vettä. Yksi kirkon kahdeksankulmaisesta kuparivaipan peittämästä kulmasta ehti palaa. Sisällä tornissa tai urkuparvella ei näy mitään vesivahinkoon viittaavaa, vaan suurimmat iskun aiheuttamat vauriot kärsi kirkon sähkölaitteisto. Tornin valokatkaisimet, jakorasioiden kannet ja paloilmaisimet olivat paukahtaneet rikki ja osa sähköjohtojen päällysteistä oli kuoriutunut pois.

Seurakunnan kiinteistönhoitaja Pekka Mustonen ja kiinteistöpäällikkö Sylvi Mononen korjasivat kirkon tornin katon aluslaudoituksen palaneen osan. Mukana oli sähkötöissä myös kirkkoneuvoston jäsen Martti Konsti. Varsinainen korjaus tehdään tämän kesän aikana, kunhan saadaan tarpeeksi iso nosturi töihin. Kaikki rakenteet korjataan ulkokautta.

Talousjohtaja Kari Virtanen uskoo, että kirkon korjauksen kustannukset tulevat seurakunnan hoidettaviksi, koska vakuutusyhtiön omavastuu on niin suuri, 100 000 euroa.

2017-05-26 12:01:00.0