Enonkosken luostariyhteisö viettää ekumeenista rukousviikkoa 18.-25.1. 2017

Enonkosken luostari on useana vuonna osallistunut maailman kirkkojen yhteisen "Kristittyjen ykseyden ekumeenisen rukousviikon" viettoon. Eri maiden kirkot vastaavat vuorollaan aineiston valmistelusta. Siksi Enonkosken luostariin Pyhän Kolminaisuuden kappeliin kokoontunut joukko on saanut hengellistä ravintoa ja vähän erilaisia uskonelämään eri maiden ja kulttuurien näkökulmista.
Vuonna 2017 teemana on "Kristuksen rakkaus johtaa meidät sovintoon." Kristuksen rakkaus, kuten Korinttilaiskirjeessä sanotaan, pakottaa meitä rakastamaan edelleen ja edistämään sovintoa kaikkialla siellä, missä elämme.  Rikkoutunut maailmamme kaipaa sovintoa, ihmissuhteiden sovittelua ja rauhaa eri ihmisryhmien välille. Ympärillämme oleva todellisuus kutsuu kristittyjä yhteiseen rauhan ja sovinnon työhön.

Maailma tarvitsee sovinnon lähettiläitä, jotka purkavat esteitä, rakentavat siltoja ja tekevät rauhaa. Sovinnon lähettiläät avaavat ovia uusiin elämäntapoihin hänen nimessään, joka sovitti meidät Jumalan kanssa, Jeesuksen Kristuksen. Hänen Pyhä Henkensä johtaa kristittyjä näyttäen tien sovintoon.

Vuoden 2017 rukousaineistojen valmistelusta ovat vastanneet saksalaiset, jotka peilaavat reformaation perinnettä ja vaikutuksia sekä pohtivat kristittyjen ykseyden vaatimusta ottaen huomioon syvien jakaantumisten aiheuttama kipu ja syyllisyys. Kristillisen uskon tulee olla maailmassa rakentava ja yhdistävä, ei hajoittava voima.

Aikaisemmista vuosista poiketen luostariyhteisö lähtee kierrokselle. Rukousviikon palveluksia järjestetään Enonkosken luostarin lisäksi Putikossa rukousvaelluksena Villa Helenaan (18.1.) ja Savonlinnaan (19.1.). Muut rukouspalvelukset ovat luostarissa 21.-23.1. Viikonloppuna on myös mahdollista yöpyä luostarissa, jolloin luostarin vieraat viettävät päivän rukoushetket luostarin päiväohjelman mukaisesti.

Lisätietoja:
- www.luostariyhteiso.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä
- http://www.ekumenia.fi/sen_toimii/rukous_ja_jumalanpalvelus/ekumeeninen_rukousviikko_-_ekumeniska_boneveckan18-251/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Jan 12 09:38:00 EET 2017