Kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen julistaa valtakunnallisen lomarauhan su 11.6. Kerimäen ison kirkon ovella

Lomarauha julistetaan Kerimäen ison kirkon ovella sunnuntaina 11.6.

Sunnuntaina 11.6. julistetaan lomarauha jälleen maahamme Kerimäeltä, maailman suurimman puukirkon pääovelta. Lomarauhan julistaa tänä vuonna tuore savonlinnalainen kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen. Tapahtuma järjestetään 15. kerran.

Lomarauhan julistustapahtuma on osa Savonlinnan kesänavaustapahtumaa, jota vietetään koronavuosien jälkeen ilman rajoituksia perjantaista lauantaihin muun ohjelman osalta, pääosin Savonlinnan keskustassa. Tänä vuonna lomarauhatapahtuma on osa Kerimäen kirkko 175 vuotta juhlapäivää, joka alkaa juhlamessulla klo 10. Sunnuntaina 11.6. tulee päivälleen 175 vuotta Kerimäen kirkon vihkimisestä.

Lomarauha on julistettu Kerimäeltä vuodesta 2009 alkaen. Idea lähti Kerimäen kunnaninsinöörinä toimineelta Jorma Mattiselta ja kirkkoherra Toivo Loikkaselta. Tapahtumaa kehiteltiin sitten yhteistyössä seurakunnan ja Kerimäen alueen muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäisenä lomarauhan julistajana toimi silloinen Kerimäen kirkkoherra Toivo Loikkanen, joka kirjoitti myös lomarauhan julistamisen tekstin.

Lomarauhan julistajaksi kutsutaan joku julkishallinnon, yhteiskunnan, kulttuurielämän, yrityselämän tai kirkon vaikuttaja. Tapahtuman järjestäjät miettivät ehdokkaat ja kutsuvat sopivaksi katsomansa henkilön. Viime vuonna 2022 lomarauhan julisti Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Laine. Julistajana on ollut muiden muassa emeritusarkkipiispa ja arkkiatri.

Lomarauhan julistamisen yksi tausta on Suomen Turusta julistettava joulurauha. Julistuksen sisältö painottaa sitä, että kesää ja loma-aikaa vietettäisiin rauhallisesti, turvallisesti, toiset ihmiset ja ympäristö huomioiden. Lomarauhan julistus nostaa esille loman ja levon tarpeen ihmiselle. Kukin lomarauhan julistaja voi muotoilla julistuksen sisällön myös itse, mutta lopussa on sama lomarauhan julistaminen joka vuosi.

Kerimäki ja koko Savonlinnan seutu on erityisesti kesäisin suosittua lomaseutua, jossa on paljon kesäasukkaita ja jonne saapuu paljon kotimaisia ja ulkomaisia matkailijoita. Korona-aika on lisännyt kotimaista matkailua Savonlinnan seudulle. Tänä kesänä uutuutena ovat Keski-Euroopasta tulevat charterlennot, jotka tuovat matkailijoita Savonlinnaan ja seudulle.

Tapahtuman pääjärjestäjinä toimivat:

Kerimäki-seura ry, Pääkanta-Säätiö sr, Kerimäen kappeliseurakunta/Savonlinnan seurakunta

2023-06-07 12:19:11.0