Motoristimessu Kerimäen kirkonmäellä la 13.5. klo 14

Motoristimessujen perinnettä jatketaan Savonlinnan alueella ja seurakunnassa.
Messuja on järjestetty muutamia vuosia ja tulevana lauantaina motoristimessu järjestetään
jälleen maailman suurimman puukirkon kirkonmäellä Kerimäellä. Messu on lauantaina 13.5. klo 14.00.

Pappina on rovasti Toivo Loikkanen ja musiikista vastaa kanttori Maria Padatsu.

Motoristimessut tulivat Suomeen Saksasta ja niitä on vietetty jo useita vuosikymmeniä eri puolilla Suomea.
Motoristimessun toi aikanaan Suomeen rovasti Erkki Marttinen. Perinne alkoi Liedosta, jossa tänä keväänä
Motoristimessua vietettiin jo 41. kerran. Motoristimessuja vietetään eri puolilla Suomea kevään ajokauden alkaessa.

Kerimäen motoristimessuun kutsutaan kaikkia alueen motoristeja. Osallistujia on tullut viime vuosina eri kerhoista
myös Pohjois-Karjalan suunnalta.

Motoristimessun käytäntö paikalle saapumisen osalta on sama kuin menneinä vuosina. Kirkonmäelle ajetaan
Tapulin vieritse johtavaa käytävää ja moottoripyörät ja muut ajokit sijoitetaan rivistöihin kirkon eteen.
Poistuminen tapahtuu Kirkkorannan puolen väylää pitkin.

Motoristimessussa lauletaan tuttuja virsiä ja messun kaava on yksinkertainen. Messuun kuuluu myös ehtoollinen ja joku motoristeista lukee motoristin psalmin.

Kuva: Motoristimessun väkeä keväällä 2022 (TL)

2023-05-08 11:02:48.0