Inkerin kirkon emeritus-piispa Aarre Kuukauppi vierailee Savonlinnassa

Inkerin kirkkoon kuuluva Aunuksen luterilainen seurakunta vietti syyskuussa 30-vuotisjuhlaa. Sama aika on kulunut myös siitä, kun Savonlinnan seurakunta solmi ystävyysseurakuntasuhteen Aunuksen seurakunnan kanssa. Oman kirkon rakentaminen Aunukseen alkoi 1996. Savonlinnalaiset olivat alusta alkaen vahvasti mukana kirkkohankkeessa. Kirkon piirustukset laati Yrjö Kauppinen ja rakennustyötä paikan päällä johti Taisto Petrelius, molemmat savonlinnalaisia rakennusinsinöörejä. Myös talkooväkeä ja taloudellista apua saatiin paljon Savonlinnasta. Aunuksen Pyhän Ristin kirkon vihki käyttöön kesällä 1999 Inkerin kirkon piispa Aarre Kuukaupi, avustajanaan piispa Voitto Huotari Mikkelin hiippakunnasta.

Vuosien varrella Savonlinnasta on tehty Aunukseen säännöllisesti sekä linja-autoretkiä että pienryhmien vierailuja. Myös Aunuksesta on vierailtu Savonlinnassa. Koronapandemia ja sota ovat kohta kolmen vuoden ajan estäneet vierailut, mutta yhteytä on voitu pitää sähköpostin välityksellä. Myös taloudellinen avustus on mennyt perille.

Savonlinnan seurakunnassa vietetään su 20.11. erityistä Aunus-pyhää. Vieraaksi on tulossa Inkerin kirkon emeritus-piispa Aarre Kuukauppi, joka saarnaa Tuomiokirkossa klo 10 messussa. Messun jälkeen on Säämingin seurakuntatalolla lounas ja n. klo 12.30 Aunus-juhla. Kuukaupin lisäksi juhlassa puhuu Inkerin kirkon pääsihteeri, past. Juha Saari ja kuullaan terveisiä seurakunnan 30-vuotisjuhlasta. Sekä messussa että juhlassa musiikkia esittää Viirilinnut-yhtye. Yhtyeessä laulavat ja soittavat Riitta Arotie, Malla Hultin, Katriina Roikola, Pentti Kantola ja Ilmari Pulli.

2022-11-08 11:52:39.0