Savonlinnan Kirkkomusiikkiviikkoa vietetään 30.10.-6.11.

Kirkkomusiikkiviikko_2022_fb_event.jpg

Savonlinnan Kirkkomusiikkiviikkoa vietetään tuttuun tapaan loka-marraskuun vaihteessa. Viikon aloittaa ”Emme saa unohtaa” -tukikonsertti ukrainalaisten hyväksi. Konsertti on  jatkoa maaliskuussa Tuomiokirkossa järjestetylle Rauhan puolesta -tukikonsertille, joka kokosi mukaan suuren joukon esiintyjiä sekä yli 400 konserttivierasta. Konsertissa esiintymisestä kiinnostuneita on kutsuttu mukaan jo syyskuun alkupuolelta asti.

Päivitys 28.10.:

Emme saaa unohtaa -konsertissa ovat mukana

Pertti Järvisalo, piano
Petri Lindroos, basso
Kaisa Makkonen, sopraano
Kimmo Makkonen, tenori
Minna Malinen, oboe
Jorma Marjokorpi, piano

Balalaikkayhtye
Lauluyhtye Nadezhda
Los Weteranos
Tanssiryhmä Daria Koskisen johdolla

Konsertti lähetetään suoratoistona seurakunnan Facebook-sivuilla https://www.facebook.com/savonlinnansrk/

Kirkkomusiikkiviikon toisessa konsertissa kuullaan Bachia urkuri Markku Mäkisen esittämänä. Mäkisen tavoitteena on soittaa vuosien 2022–23 aikana koko J.S. Bachin urkutuotanto Martti Porthanin rakentamilla uruilla eri puolella Suomea. Yhteensä konsertteja on 14. Savonlinnan Tuomiokirkossa kuultava konsertti on järjestyksessä neljäs.

Kirkkomusiikkiviikon ohjelmistossa on tänä vuonna mukana aivan uutena taidemuotona myös tanssi. Tuomiokirkossa torstaina nähtävä Prospero on osa duotrilogiaa, jonka lähtökohtana on ollut henkisyydestä ja hengellisyydestä nousevat teemat ja toisaalta Ari Nummisen tanssin ja Petri Tiaisen urkumusiikin kohtaaminen. Muusikko Petri Tiainen on säveltänyt teoksen musiikin ja myös esiintyy teoksessa.

Kirkkomusiikkiviikon lauantaina hiljennytään pyhäinpäivän viettoon. Sinua en unohda -musiikkihetkissä kuullaan toivon ja lohdutuksen sanoja ja säveliä. Musiikista vastaavat kirkkomuusikko Jukka Laaksonen, kanttorit Katariina Kokkonen ja Minna Malinen sekä sellisti Juhana Ritakorpi. Pyhäinpäivän ilta kutsuu Talvisalon kappeliin kuulemaan Bachia kynttilän valossa sellisti Juhana Ritakorven esittämänä.

Kirkkomusiikkiviikko päättyy Savonlinna-kuoron ja Savonlinnan Orkesterin konserttiin, jossa kuullaan Puccinin Missa di Gloria Kari Kropsun johtamana. Solisteina tenori Aki Alamikkotervo ja baritoni Juha Kotilainen.

Kirkkomusiikkiviikko 2022

Su 30.10. klo 18 Tuomiokirkko

Emme saa unohtaa -tukikonsertti ukrainalaisten hyväksi

Vapaa pääsy, ohjelmamaksu omantunnon mukaan

Ke 2.11. klo 18 Tuomiokirkko

J.S. Bachin kokonaistuotanto Porthan-uruilla 14 konsertissa.

Konsertti nro 4: Savonlinnan Tuomiokirkko. Markku Mäkinen, urut.

Konsertissa on väliaika ja kahvitarjoilu, kesto n. 2 h 15 min. Vapaa pääsy. Käsiohjelmamaksu 10 euroa sisältää kahvit.

To 3.11. klo 18 Tuomiokirkko

Prospero

Ari Numminen, tanssi; Petri Tiainen, urut

Vapaa pääsy, ohjelma 10 euroa

La 5.11. klo 13 Ahvensalmen kappeli

Musiikki: kirkkomuusikko Jukka Laaksonen

Pastori Sallamari Hyrkäs

klo 13 Pääskylahden kappeli

J.S. Bachin soolosellosarjoja – Juhana Ritakorpi, sello

Pastori Jussi Kinnunen

klo 15 Talvisalon kappeli

J.S. Bachin soolosellosarjoja – Juhana Ritakorpi, sello

Pastori Jussi Kinnunen

klo 18 Tuomiokirkko

Pyhäinpäivän iltamusiikki

Musiikki: kanttori Katariina Kokkonen, kanttori Minna Malinen oboe

Pastori Toni Mäki-Leppilampi

La 5.11. klo 20 Talvisalon kappeli

Bachia kynttilänvalossa

Juhana Ritakorpi, sello. Vapaa pääsy.

Su 6.11. klo 19 Tuomiokirkko

Puccini: Missa di Gloria

Johtaa: Kari Kropsu

tenori Aki Alamikkotervo & baritoni Juha Kotilainen