Kansallispukumessu kutsuu Tuomiokirkkoon tuulettamaan kansallispukua

Sunnuntaina 18.9. vietetään Savonlinnan Tuomiokirkossa Kansallispukumessua. Messun järjestävät yhteistyössä Savonlinnan seurakunta ja Savonlinnan kalevalaiset naiset.

Kansallispukumessu_Facebook_event_2.png

Kansallispukumessun ideana on iloita kansallispukujen kauneudesta ja kiittää kaikkia perinteen vaalijoita. Messuun tulevia kannustetaan pukeutumaan kansallispukuun, muinaispukuun, perinnepukuun, kansanpukuun tai osiin niistä tai vaikkapa laittamaan ylle Kalevalakorun tai muun perinnekorun. Seurakuntapastori Salla Hyrkäs sai idean Kansallispukumessusta juhannuksena kirkkokansaa katsellessaan. "Mietin mielessäni, miten kiva olisi pukeutua yhdessä kansallispukuihin. Ehdotin messua Kalevalaisille naisille ja siitä se lähti. Kirkkoon voi tietenkin saapua myös vain osallistumaan messuun ja ihailemaan kansallispukuja."

Jumalanpalveluksessa kuullaan runonlausuntaa ja perinnemusiikkia. Messu etenee kansanlaulukirkkokaavaa mukaillen. Messun jälkeen Kirkkokahvit ja Kalevalaisten naisten järjestämää ohjelmaa srk-keskuksella.

Kansallispukumessu Tuomiokirkossa 18.9. klo 10

Messussa liturgina Salla Hyrkäs, avustavana pappina Kaisa Oittinen. Kanttorina Minna Raassina.

Messun jälkeen Kirkkokahvit ja Kalevalaisten naisten järjestämää ohjelmaa seurakuntakeskuksella (Kirkkokatu 17).

2022-09-12 09:12:03.0