Sulkavan seurakuntaillassa vilkas keskustelu

Sulkavan seurakuntatalolla ti 12.4. järjestetty yleisöilta kokosi noin 60 henkeä keskustelemaan, millainen tulevaisuus on luvassa Sulkavan kappeliseurakunnalle seurakuntaliitoksen jälkeen vuonna 2023.

Aiemmin Savonlinnan seurakuntaan liittyneiden kappeleiden edustajat kertoivat, miten muutos vaikutti ihmisten arkeen ja palveluihin kotiseurakunnassa. Äänessä olivat sulkavalaissyntyinen Anna-Liisa Uimonen, joka kertoi kuulumisia Enonkosken ja Kerimäen kappeliseurakunnista, samoin Poku Sihvonen Kerimäeltä ja Juho Tiainen Rantasalmelta.

Heidän mukaansa hengellinen toiminta on jatkunut ennallaan, sijaisten saaminen helpottunut, ja osin toiminta on vilkastunut kun ison seurakunnan resurssit ovat pienempien alueidenkin käytössä.

Savonlinnan seurakunnan kirkkoherra Sammeli Juntunen ja johtavat luottamushenkilöt vahvistivat, että myös Sulkavan kappeliseurakunnassa on tarkoitus säilyttää ennallaan nykyiset toiminnot ja tilat. Henkilöstö pysyy samana. Aluekappalaiseksi on tulossa Sulkavan kirkkoherra Hanne-Maaria Rentola. Kohennusta nykytilanteeseen on luvassa mm. nuorisotyöhön ja lähetystyöhön. Mm. viikkovapaiden ja mahdollisten sairaslomien sijaistukset helpottuvat.

Tilaisuuden juonsivat Sulkavan kirkkovaltuuston puheenjohtaja Sanna Reponen ja konsultti Sami Lahtiluoma Kirkkopalveluista. Aloitteen seurakuntaliitoksesta teki Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli ja päätöksen kirkkohallitus.

Liitospäätöksestä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen, mutta seurakunta ei ole mukana valituksessa. Laillista päätösvaltaa asiassa käytti Sulkavan kirkkoneuvosto ja -valtuusto. Kirkkohallitus velvoitti käynnistämään tarkemmat liitosneuvottelut, vaikka liitoksesta valitettaisiinkin. Tämä prosessi on meneillään Savonlinnan ja Sulkavan seurakuntien kesken.

Tiedote: Sulkavan seurakunta

2022-04-13 11:05:10.0