Viestipyhiinvaelluksen ensimmäiset askeleet otetaan Savonlinnassa

Kesällä 2022 toteutettava Viestipyhiinvaellus kulkee Pyhän Olavin mannerreittiä pitkin Savonlinnasta Turkuun ja jatkuu Pyhän Olavin merireittiä pitkin aina Ahvenanmaan Jomalaa. Vaellus yhdistää kesän aikana kuusi hiippakuntaa, noin 40 seurakuntaa ja lukemattoman määrän erilaisia yhteistyökumppaneita. Matkaa Savonlinnan ja Jomalan välillä on noin 1000 kilometriä.

Pyhiinvaellus-240dpi-28.jpg

Mittavan pyhiinvaelluksen etapit järjestetään hiippakunnittain, paikalliset voimavarat yhdistäen. Savonlinnan seurakunnan alueella järjestelyissä ovat mukana Pyhän Olavin kilta, Savonlinnan hankekehitys Oy, Riihisaari – Savonlinnan museo, ESLI, Suomen latu sekä Savonlinnan seurakunta. Paikalliset järjestäjät huolehtivat mm. reittien turvallisuudesta ja vaeltajien tarvitsemista palveluista (opastus, huoltoauto). Kokonaisuutta koordinoi Pyhiinvaellus Suomi.

Viestipyhiinvaellus käynnistyy messulla Savonlinnan Tuomiokirkossa helatorstaina 26.5. klo 10 Piispa Seppo Häkkinen lähettää messussa matkaan viestin ja viestivaelluksen kohti Turkua. Messun jälkeen siirrytään Riihisaareen, jossa vietetään ulkoilmatapahtumaa. Riihisaaressa on saman aikaisesti pyhiinvaellusinfopisteen avajaiset. Vaeltajat aloittavat matkan kävellen, pyöräillen tai kirkkoveneellä kenttälounaan jälkeen Tallisaaren sillalta, jossa lähtijöitä on siunaamassa piispa Seppo Häkkinen. Viestipyhiinvaellus etenee kolmessa päivässä Savonlinnasta Rantasalmen kautta Kerisaloon, jossa vaellus siirtyy Kuopion hiippakunnan alueelle. Satoja kilometrejä ja lähes kolme kuukautta myöhemmin su 14.8. arkkipiispa Tapio Luoma ottaa vastaan Savonlinnasta lähteneen viestin Turun tuomiokirkossa.

Vaeltaja valitsee vaelluksensa pituuden

Viestipyhiinvaellukselle voi jokainen osallistua omien voimavarojen ja aikataulun mukaan. Matka voi kestää muutaman tunnin tai muutamia päiviä. Osalla osallistujista on jo tavoitteena kulkea koko reitti aina Turkuun ja jopa Jomalaan asti. Kestipä vaellus tunteja, päiviä tai viikkoja, jokainen vaeltaja on mukana koko Suomen yhdistävässä vaelluksessa.

Savonlinnan seurakunnassa on tarjolla kolme vaellusvaihtoa:

1.    Kävely Riihisaaresta Kirkkoniemen kellotapulille 6 km
2.    Riihisaari – Putkisalo – Rantasalmi – Kerisalo
Pidemmän reitin ensimmäinen etappi to 26.5. Riihisaaresta Putkisaloon (34 km) kuljetaan pyöräillen. Yöpyminen Putkisalon Kartanossa. Pe 27.5. matka jatkuu Putkisalosta kävellen Rantasalmelle (14 km). Yöpyminen Rantasalmen kirkossa. La 28.5. Vaellus jatkuu kävellen Rantasalmesta Kerisaloon (22,5, km)
3.    Soutuvaellus kirkkoveneellä tai omalla veneellä Savonlinna – Saimaan Eräelämys - Rantasalmi - Kerisalon saari 26.5. – 28.5.  ( 1-3 vrk., täysihoito, maksullinen)

Ilmoittautumiset ja lisätiedot sivulla pyhiinvaellussuomi.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Viestipyhiinvaellus 2022 -tapahtuman aikataulu, reittitiedot, majoitus- ja ruokailupalvelut ja ilmoittautumiset löytyvät keskitetysti sivulta pyhiinvaellussuomi.fi (Ajankohtaista/Viestipyhiinvaellus)

Ilmoittautuminen alkaa huhtikuussa

Vaeltajille matkaeväitä tarjoaa Osuuskauppa Suur-Savo